[]
[] [bilnorge.no] []

Kutter prisen på elektriske e-Crafter med over 100.000 kroner


Brede Høgseth Wardrum
tekst og foto



Salget av elvarebilen e-Crafter har ikke svart til Volkswagens forventninger. Nå kutter produsenten prisen betraktelig.

Det hører med til sjeldenhetene at prisen på en varebil dropper mer enn 100.000 kroner «over natta», men det er tilfellet med Volkswagen e-Crafter nå.

I prislisten fra den norske Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren, Harald A. Møller AS, som ble oppdatert 1. november, koster en ny e-Crafter nå 547.400 kroner veiledende (lagerbiler ligger til 532.000 kroner). Tidligere i år var veiledende pris 651.900 kroner.

Det innebærer at etter et snaut år i markedet kuttes prisen på modellen med 104.500 kroner.  

– Fabrikken har i høst reposisjonert prisen på e-Crafter i hele Europa, slik at den skal være bedre markedstilpasset. I Norge betyr det en reduksjon på drøyt 100.000 kroner, sier Håkon Wirak (bildet), direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS til YrkesBil.

e-Crafter nærmer seg dermed prisen på en av sine nærmeste konkurrentene i det norske markedet, Maxus EV80. Den kinesiske elvarebilen koster veiledende 529.900 kroner som kassebil. 

LES OGSÅ: Stor oversikt: Disse elektriske varebilene er norgesaktuelle

Wirak mener bakgrunnen for prisjusteringen kan være at det ofte er komplisert for en fabrikk å kalkulere produksjonskostnadene for en lavseriebil i starten av et teknologiskifte.

– Vi solgte bra med e-Crafter i starten, men så stoppet det opp litt – noe som også kan tyde på at man ikke hadde truffet helt med prisingen, forklarer han.

e-Crafter kom på markedet seint i 2018, og Wirak opplyser at de totalt siden introduksjonen i 2018 har registrert 64 nye e-Crafter i Norge. Det er betydelig under målsettingen på 150 e-Craftere i 2019, som Wirak uttalte i bladet YrkesBil i januar i år.

Nå har importøren et mål om å selge og levere ut minst 150 e-Craftere i 2020. 

– Jeg har tro på reprisingen som er gjort for e-Crafter. Nå ser vi også at kontraktinngangen begynner å ta seg opp igjen, sier Wirak.

LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt Volkswagen e-Crafter

Med den nye prisen, hvor man i tillegg kan trekke fra 50.000 kroner i kjøpsstøtte og 5.000 kroner i ladestøtte fra Enova, begynner de totale eierskapskostnadene (TCO) å komme godt ut sammenlignet med tilsvarende fossilbil, ifølge Wirak.

– Per i dag må TCO på en elektrisk varebil være bedre enn på en fossilbil. Elektriske varebiler har foreløpig ikke helt optimal rekkevidde og lastekapasitet, så da forventer nok en del kunder en «kompensasjon» for dette – i form av at den elektriske bilen må være billigst totalt sett, sier han.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: