[]
[] [bilnorge.no] []

EQV rykker stadig nærmere


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Daimler



Mercedes-Benz omtaler EQV som «den første fullelektriske flerbruksbilen i premiumsegmentet». Nå legges siste hånd på verket før markedslansering.

I vinter har EQV gjennomgått tøffe og komplekse vintertester, med temperaturer ned til minus 30 grader Celsius, i nærheten av Polarsirkelen, nærmere bestemt i området rundt svenske Arjeplog.

Vintertestene er en av de siste testfasene, i en lang rekke av krevende tester, EQV gjennomgår før den slippes på markedet. 

LES OGSÅ: Fra konsept til virkelighet

Krav og forventninger fra Daimler-kundene er de samme til en elektrisk bil som til modellene med konvensjonell forbrenningsmotor. Det blir derfor stilt de samme strenge kravene til testresultatene for EQV.

Testprogrammet består blant annet av hvordan bilen takler vinterveier, med snø og is, rekkevidde i kulde, ladeforhold, og ikke minst varme i kupeen og evnen til å holde rutene dugg og isfrie, for bare å nevne noe fra en svært omfattende kravliste.

I tillegg kommer all testingen knyttet til den elektriske drivlinjen og elektronikken i forbindelse med denne, hvor man ikke har like bred erfaringsbase å bygge på fra tidligere tester.

Daimler-ingeniørene har nå huket av alle punkter i vintertesten som bestått, og EQV har dermed passert en av sine siste milepæler på vei mot lanseringen i andre halvår av 2020.

EQV har en estimert rekkevidde på 405 kilometer og kommer standard med en hurtigladefunksjon som lader fra 10 til 80 prosent på under en time. Motoreffekten er på 150 kW (204 hk) med et dreiemoment på 362 Nm. Dette gir bilen en toppfart på 160 km/h. Batterikapasiteten er på 100 kWh.

Den norske importøren av Mercedes-Benz Nyttekjøretøy uttalte i YrkesBil nr. 1-2020 at de vurderer å lage en "norsk" varebilutgave av EQV. 

– EQV er jo i bunn og grunn samme bil som Vito, og vi har jo i dag V-klasse på grønne skilt. EQV får over 400 kilometer rekkevidde, men prisen er ikke klar ennå. EQV selges i utgangspunktet som personbilvariant, men det kan jo tenkes det er mulig å sette grønne skilter på den også. Prisen blir ikke annerledes, siden det ikke er avgifter på elbil, men dersom det blir differensiering på vare- og personbil i bomringen for eksempel kan man få en fordel der. Det er uansett grunn til å tro at EQV blir betydelig rimeligere enn V-klasse personbil, hvor avgiften fort utgjør 300.000 kroner, sa Per Ragnar Johansen, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: