Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
PR- og informasjonssjef for PSA i Bertel O. Steen, Stian Gihle.
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe
Nye Peugeot Partner og Citroën Berlingo
Foto: Andreas Witzøe

Prøvekjørt: Nye Berlingo og Partner

Tredje generasjon av Citroën Berlingo og Peugeot Partner er rett rundt hjørnet. Men elektriske versjoner kommer ikke med det første.

Publisert

Det er 10 år siden sist Citroën og Peugeot ga henholdsvis Berlingo og Partner en ansiktsløftning og lanserte andre generasjons varebiler. Nå står tredjegenerasjon på trappene, og vi har vært i Paris for å prøvekjøre og bli bedre kjent med de små storselgerne.

Ved første øyekast er det ikke lett å se store forskjeller på de nye varebilene, men det er heller ikke så rart. Bilene er nemlig nesten helt identiske og er bygget på samme plattform, som de også deler med sitt nye søsken - Opel Combo.

Ulikhetene finner vi kun i fronten, hvor bilene har sine egne merke-særpreg, og i førerhuset hvor varebilene har enkelte designmessige ulikheter. Resten er helt identisk.

Varebilene kommer i to utgaver. En på 4.40 meter og en på 4.75 meter. I Norge vil Bertel O. Steen levere tre ulike motorvarianter på begge bilene fra Peugeot og Citroën. 100 hk manuell, 130 hk manuell og 130 hk automat. Firhjulsdrift kommer til utgaven med 130hk. Prisnivået ligger fra 190.000 kroner for den rimeligste til 247.000 kroner for den dyreste utgaven.

I første omgang kommer ikke bilene i elektriske utgaver.

– Det kommer andre elbiler før disse, sier PR- og informasjonssjef for PSA i Bertel O. Steen, Stian Gihle.

Fjernet sladrespeilet
Den store nyheten, foruten selve fornyelsen av bilene, er noe vi i Norge trolig ikke får se mye til, hvertfall ikke foreløpig.

Med sine skreddersydde utgaver av varebilene, med navnene Partner Mester og Berlingo Proff, har Bertel O. Steen gjort valg som gjør at det de franske produsentene fokuserte mest på under presentasjonen ikke vil være aktuelt for mange.

Bilene kommer nemlig helt uten noen vinduer i lasterommet originalt. Et helt hermetisk lukket lasterom hvor ingen skal kunne se hverken inn eller ut byr på utfordringer for sjåføren dersom han ønsker å se bakover.

Dette har franskmennene løst ved å rett og slett fjerne sladrespeilet og erstatte det med en skjerm plassert på samme sted. Et kamera er festet høyt bak på bilen og på den måten får du faktisk et enda bedre overblikk bakover enn du får med speil. På våre kjøreturer fungerte dette aldeles utmerket, hvordan det fungerer under dårligere værforhold er det store spørsmålet.

Bertel O. Steen har valgt å ikke ta i bruk denne teknologien på sine Mester og Proff, men satt inn ruter og sladrespeil. Stian Gihle sier dette er noe de har valgt å gjøre basert på kunnskap de har om sin kundegruppe. Det vil likevel være mulig å bestille nyvinningen, men da vil det være lengre leveringstid.

– Ingen leveringsproblemer
Stian Gihle har stor tro på at disse varebilene skal de selge mange av.

– Vi kommer til å selge 4.500 biler i 2019 og det vil ikke være noen ventetid, dette får vi biler til, sier han.

Dette er dersom du velger å kjøpe Proff eller Mester vel og merke. Disse vil Bertel O. Steen bestille inn mange av og ha på lager til kundene sine. Ønsker du egne, mer skreddersydde, løsninger vil det ta noe lengre tid.

Overlastindikator
Lastekapasiteten til de nye varebilene er 1.000 kilo. Dette kan fordeles utover lasterommet som er 3.090 mm langt på den korte utgaven, eller 3.440 mm langt i den lange utgaven. For å hindre at noen kjører med overlast er det installert en overlastindikator som sier ifra dersom lasten overskrider de 1.000 kilo last som bilene tåler.

Baklukene i varebilene kan åpnes 180 grader og skyvedørene kan åpnes 78 mm lengre enn på den gamle utgaven. I Norge vil den korte utgaven komme med toppfestet bakluke.

En annen nyvinning Peugeot og Citroën har kommet med i sine biler er en arbeidsstasjon i midtsetet. Hvis setet legges ned finnes det plass til både datamaskin og nettbrett, eller helt andre ting.

Lite ratt i Peugeot
I det man setter seg inn i bilene finner man seg raskt godt til rette, og har du kjørt en fransk varebil tidligere kjenner du igjen det meste her. Med enkle løsninger og hardplast.

I Paris fikk vi kun prøvekjøre Peugeot med manuell giring, men disse bilene var gode å kjøre og det merkes stor forskjell sammenlignet med de 10 år gamle utgavene.

Det du kanskje kommer til å legge merke til først dersom du ser på en Peugeot, er at rattet er mindre enn hva mange er vant med. Her tror jeg mange kommer til å bli skeptiske og se over til søsterbilen fra Citroën som ikke har samme type ratt. Men under våre kjøreturer merket jeg raskt at det mindre rattet fort er noe du ikke tenker over i det hele tatt, så dette blir mest smak og behag.

Powered by Labrador CMS