Varebil på YrkesBil.no:
- Brukte varebiler - Nye varebiler - Varebilforhandlere - Varebilnyheter
bilde
Work L er den mest utbredte StreetScooter-modellen. Storebroren Work XL er bygget på Ford Transit 2T. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Slutt for StreetScooter

Et lite stykke tysk industri- og bilhistorie er over når Deutsche Post nå har besluttet å avvikle produksjonen av elvarebilen StreetScooter i løpet av 2020. De finner heller ingen som vil kjøpe merkevaren.

StreetScooter oppsto i innovasjonsmiljøet rundt den tekniske høyskolen i Aachen for mer enn ti år siden. I 2010 kom deres første kjøretøy – en lett, enkel og ganske smart elektrisk varebil for urban distribusjon.

Toppene i det tyske postverket ble så overbevist at de like gjerne kjøpte hele start-up’en i 2015 og ble dermed bilprodusent.

YrkesBil har med begeistring fulgt utviklingen siden vi omtalte selskapet første gang i oktober 2016

Siden den gang har også Ford kommet inn i bildet, og både StreetScooter selv og den norske Ford-importøren har flere ganger ymtet frampå om at det norske markedet sto for tur. 

Nå blir det (dessverre?) ikke sånn, ser det ut til.

Ifølge det tyske fagtidsskriftet Automobilwoche har Deutsche Post besluttet å avvikle produksjonen i løpet av 2020. De vil også legge bort merkevaren StreetScooter – dersom det ikke plutselig dukker opp en kjøper (tyske påbyggere elsker jo bilen).

Ifølge samme avis har postverket over tid forsøkt å finne en kjøper av merkevaren StreetScooter, men så langt har dette ikke lykkes – og det står at eierne nå har sluttet å lete etter kjøpere.  

Bakgrunnen for nedleggelsen er at selskapet lenge har slitt med lønnsomheten. Bare i fjor tapte de 100 millioner Euro.

Det er Deutsche Post som selv har vært StreetScooters største kunde, men bilene er også solgt eksternt. For eksempel har Amazon, som nå utvikler sin egen bil sammen med Rivian, kjøpt 40 eksemplarer.

Foruten å fortsette bruken av sin eksisterende StreetScooter-flåte varsler Deutsche Post at de vil fortsette å konvertere mest mulig av kjøretøyparken over til elektriske drivlinjer.

Det er imidlertid ikke kostnadsfritt å avvikle produksjonen heller. Mellom 300 og 400 millioner Euro i engangskostnader tilknyttet StreetScooter kalkulerer postverket med i 2020.

Hva som skal skje med de ansatte som er tilknyttet produksjonen er foreløpig ikke kommunisert.