-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ikonisk klassiker med high tech under skallet
Veteranbiler som får elektrisk drivlinje dukker stadig opp i ulike varianter. Nå er det eClassics som sammen med Volkswagens nyttekjøretøyavdeling vil tilby ikoniske Transporter T1 i elversjon.
e-Bulli er selvsagt navnet på nyheten, som egentlig skulle vises under vårens Techno Classica i Essen.
Koronaviruset satte imidlertid en effektiv stopper for lanseringen, det vil si Techno Classica er inntil videre utsatt til 24. til 28. juni, men bilen lar seg ikke stoppe.
Før vi går videre, en liten advarsel: Tilhører du staben i «originalpolitiet», og mener at man ikke under noen omstendigheter skal tukle med gamle kjøretøy, annet enn å holde dem i den tilstand de var da de forlot fabrikken? Ikke les videre, det vil bare medføre sinne og ubehag. Det fikk du antakelig nok av da du leste om Jaguars elektrifisering av E-Type for en tid tilbake.
Er du derimot av den lite sentimentale typen, som synes det er kult at gamle kjøretøy blir modernisert og får et nytt liv med dagens teknologi? Da er dette antakelig en glad-sak for deg.
Her snakker vi nemlig ikke om en ny bilmodell, men gamle fossilbiler som får nytt liv med elektrisk drivlinje.
Mer enn doblet motoreffekt
Konverteringen foretas av det tyske selskapet eClassics, som har spesialisert seg på elektrifisering av klassiske kjøretøy, i samarbeid med Volkswagen.
I fjor skrev vi om elektrifiseringen deres av klassiske Boble. Nå er det T1 sin tur.
Nevnte vi forresten at Bulli, som tyskerne kaller den, eller Transporter, som vi nordmenn kjenner den best som, fylte 70 år som bilmodell 8. mars 2020? Ifølge produsenten selv er dette den lengstlevende varebilmodellen i verden, og totalt er det produsert over 13 millioner enheter på disse syv tiårene.
Det var som kjent den nederlandske Volkswagen-importøren Ben Pon som tegnet den første skissen i 1947 og satte Volkswagen på sporet av varebilsuksessen.
Konseptbilen du ser på bildene er basert på en 1966 Samba Bus, som har levd mesteparten av livet sitt i Califorina, og som nå er «hjemme» i Tyskland og restaurert til «bedre enn ny»-skikk.
Under skallet har den originale 44-hesters firesylindrede boksermotoren veket plass for en flunkende ny elmotor på 83 hestekrefter, hentet rett ut fra Volkswagens nyproduksjon. Det er ikke opplyst fra hvilken Volkswagen-modell motoren er hentet, men alle komponenter relatert til den elektriske drivlinjen kommer fra lagerhyllene hos Volkswagen Group Components i Kassel.
Vi har ikke prøvekjørt, men med nær en dobling av motoreffekten sier det seg selv at sambabussen har fått en helt ny karakteristikk hva kjøreegenskaper angår. Samtidig har dreiemomentet økt fra 102 Nm til 212 Nm.
Volkswagen opplyser selv i pressemeldingen at det aldri tidligere har vært levert en «offisiell» T1 med mer motorstyrke enn e-Bulli. Toppfarten har sågar økt fra originale 105 km/t til 130 km/t.
Elversjonen har, som elbiler flest, ikke flere gir fremover, men setter du «girspaken» i posisjon B kan du velge graden av regenerering.
Hurtiglading
I likhet med originalen er e-Bulli også bakhjulsdreven, med motoren plassert bak. Et Li-ion-batteri på 45 kWh, plassert i gulvet, sørger for strømforsyningen.
Lading foregår med CCS-standard, og batteriet skal kunne hurtiglades opptil 80 prosent kapasitet på 40 minutter på ladestasjoner med kapasitet opptil 50 kW.
Ved fulladet batteri er rekkevidden oppgitt til 200 kilometer. Det er ikke presisert om dette er NEDC eller WLTP, men i 2020 bør det være sistnevnte standard som oppgis.
Konvertering av veteranbiler til moderne elektriske drivlinjer må suppleres av noen tiltak på chassis og bremser. Her har eClassics montert multilink hjuloppheng foran og bak med justerbare dempere, ny tannstangstyring og ventilerte skivebremser «rund baut».
Klassisk og moderne i kombinasjon
Både eksteriør og interiør har også fått et lite ansiktsløft, med hjelp fra designerne hos Volkswagen Commercial Vehicles.
Utevndig er det snakk om en ny fargekombinasjon, med fargene «Energetic Orange Metallic» og «Golden Sand Metallic MATTE». Runde LED-kjørelys foran, og en LED-indikator bak som viser batteriets energinivå, finner du heller ikke på en original 66-modell.
De åtte nye setene er trukket i skinn med fargene «Saint Tropez» og «Saffrano Orange» for å matche eksteriøret, mens «skipsgulvet» i mørkt treverk gir maritime assosiasjoner. At taket er utstyrt med en kalesje som kan åpnes forsterker kanskje følelsen av å være på på sjøen?
På instrumentpanelet ser mye tilsynelatende originalt ut, med et stort analogt speedometer som et av blikkfangene. Men ser du godt etter oppdager du et lite digitalt display inne i speedometeret, hvor man blant annet får informasjon om ladestatus og rekkevidde.
Titter du opp, derimot, husker du plutselig at du fortsatt lever i 2020. Over «sladrespeilet» er det montert inn en berøringsskjerm hvor du kan speile smarttelefonen din og få tilgang til en rekke onlinetjenester, som Volkswagens «We Connect».
Radioen, som tilsynelatende er en gammel klassiker, inneholder også DAB+, blåtann og USB-port, så du kan strømme og lytte til det du vil gjennom høyttaleranlegget som sitter skjult rundt omkring i kupeen – inkludert en aktiv sub. Litt retropreg på «girvelgeren» mellom forsetene hadde forresten heller ikke gjort noe, den ser litt malplassert ut slik den fremstår på bildene.
Kostbar moro
Høres dette fristende ut så langt, gjenstår kanskje bare ett spørsmål: Prisen?
eClassics tilbyr konvertering av en T1, inkludert ombygging av for- og bakaksel, fra 64.900 euro. For oss nordmenn innebærer seneste ukes krone-kollaps at prisen har økt betraktelig bare på noen dager.
Merk også at for denne prisen må du selv stille med et brukbart objekt av en bil, som begynner å bli ganske dyr nå allerede før du har tenkt tanken på elektrifisering. Om du ikke har en T1, og ønsker å kjøpe en fiks ferdig elektrifisert bil står det ikke noe om pris - men billig blir det uansett ikke.
Selskapet tilbyr også konvertering av generasjonene T2 og T3. Det meste er mulig, bare du er villig til å betale.
PS. Om du heller vil ha en nybygget elektrisk varebil med retrodesign kan du vente på Volkswagens I.D. Buzz Cargo, eller du kan sjekke ut Morris JE - som vi ikke er like sikre på vil bli realisert. Men tøff, det er den!