Med 4Motion snart på plass, vil nok e-Transporter ta seg opp og frem både på norske vinterveier og i registreringsstatistikken.

Åpner for bestilling av e-Transporter med 4Motion

Volkswagen-importøren forventer levering av de første e-Transporter 4Motion til norske kunder fra april 2026. Men prisen er fremdeles ikke offentliggjort.

Publisert

- Nå har vi fått en bred elektrisk portefølje med skikkelige Transportere, som ikke står tilbake for noen konkurrenter – elektriske eller fossile.

Den selvsikre uttalelsen kommer fra Eirik Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge. 

Han mener flere store, kraftige elektriske varebiler på markedet er avgjørende for å få fart på nullutslipps-overgangen.

- Mange varebilsjåfører i Norge jobber under tøffe forhold, der både firehjulstrekk og stor lagringsplass er absolutte nødvendigheter, sier Eirik Kristoffersen.

- Akkurat derfor har mange avventet overgangen til el-varebil, så det å få inn en fullgod e-Transporter - også med firehjulsdrift – vil få stor betydning for overgangen til en elektrisk varebilpark, sier Kristoffersen. 

Betydelig oppgradert

Transporter fikk som kjent en grundig oppgradering i 2024, med økt hengervekt, større plass og bedre komfort. 

De samme endringene har blitt med over til e-Transporter, som kan fås i både lang og kort utgave, og med enten 218 eller 286 hestekrefter. 

Det er i dag totalt fire varianter tilgjengelig av både dieseldrevet og elektrisk Transporter. 

4Motion blir nå tilgjengelig også på e-Transporter.

I tillegg lanseres det også en Transporter Dobbelkabin med plan, både som dieseldrevet og elektrisk versjon.

e-Transporter 4Motion kan by på nyttelast på inntil 1000 kilo, opptil 6,8 m2 lasterom, tilhengervekt på 2300 kilo og en rekkevidde på 315 kilometer (WLTP). 

- Volkswagen er for mange synonymt med yrkestransport. Siden ID. Buzz traff markedet med et brak for noen år siden har den elektriske modellporteføljen vår blitt både større, bedre og relevant for flere i et voldsomt tempo. Det viser at vi satser på yrkessjåførene – uansett hvilke behov de har i sin hverdag, sier Kristoffersen.

Prisen? Ikke klar

e-Transporter 4Motion er nå klar for bestilling, men prisen du må ut med for firehjulsdrift er fremdeles ikke klar - eller i alle fall ikke offentliggjort. 

- Det betyr at kundene kan ta kontakt med sin forhandler for å få informasjon, eller melde interesse på nettsiden vår, opplyser Torkel Nohr Fjørtoft til YrkesBil. Han er kommunikasjonssjef for Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS. 

Ford Motor Norge gikk i juni ut med at de ville åpne for salg av E-Transit Custom med firehjulsdrift i høst, med levering våren 2026. Da opplyste de samtidig at prispåslaget for firehjulsdrift blir 56 000 kroner eks. mva., sammenlignet med hva tilsvarende modell med bakhjulsdrift koster.

Ser vi på startprisen på de to modellene, er det en viss forskjell allerede der: 

  • 593 520 kroner (inkl. avg. ekskl. mva) er startprisen for e-Transporter, varebil i kort utgave, med 83/64 kWh batteripakke og 218 hk. RWD.
  • 550 480 kroner (inkl. avg. ekskl. mva) er startprisen for E-Transit Custom, varebil i kort utgave, utstyrsversjon Trend, med 83/65 kWh batteripakke og 218 hk. RWD.
Norges mest populære arbeidsplass, eller noe i den duren, heter det i Volkswagen Nyttekjøretøy-reklamen. Kanskje kan Transporter hevde seg i toppen igjen, når e-Transporter nå får 4Motion?

Ni av ti har firehjulsdrift

At firehjulsdrift er populært i dette varebilsegmentet i Norge, er ingen overdrivelse.

Av totalt 7.504 nyregistrerte mellomstore varebiler hittil i år (per 11. november), er 61 prosent utstyrt med firehjulsdrift, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

Ser vi på bestselgeren i segmentet - og totalt blant varebilene - Volkswagen ID. Buzz Cargo, utgjorde andelen 4Motion 93,4 prosent i samme periode.

Foreløpig er det ikke mange konkurrenter som tilbyr elektrisk kassebil med firehjulsdrift.

Maxus e-Deliver 7 er eneste utfordrer som kan leveres per i dag. 89,5 prosent av nye e-Deliver 7 som er registrert per 11. november var utstyrt med 4x4.

Dieselversjonene av Mercedes-Benz Vito og Volkswagen Transporter har i mange år knapt vært levert i Norge med annet enn firehjulsdrift - og da helst i kombinasjon med automatgir. 

Hittil i år har andelen som valgte henholdsvis 4Matic og 4Motion vært identisk, med hele 99,2 prosent, viser statistikken fra OFV.

Etter at Ford også fikk muligheten for å kombinere automatgir og firehjulsdrift i Transit Custom, har de også forsynt seg grovt av denne kaken: 92,8 prosent av nyregistrerte Transit Custom så langt i år er utstyrt med AWD.

Når Ford E-Transit Custom og Volkswagen e-Transporter leveres med firehjulsdrift utpå nyåret i 2026 vil de etter alle solemerker bli volumvariantene innenfor sine segmenter.

Begge modellene bygges som kjent ved Fords varebilfabrikk i Tyrkia.  

Firehjulsdriftsystemet de nå får - som heter 4Motion på «Volkswagensk» og AWD på «Fordsk» - er utviklet ved å bruke den eksisterende bakhjulsdrevne konstruksjonen, og bygge ut dette med en ekstra høyytelses elektrisk motor til forhjulene. 

De to uavhengige motorene foran og bak på den elektriske varebilen skal sørge for optimal fordeling av dreiemoment til de fire hjulene. 

Powered by Labrador CMS