-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Seat med robot og giga-trailer
Seat er veldig kvikk til å fortelle at jernbanen er hjertet i logistikken deres, men de er allikevel veldig stolte av sine nye landeveistog, og robotiserte lokomotiver på fabrikkområdet.
Mer enn 80 prosent av Seats produksjon eksporteres, og der bruker de en tjeneste de kaller Autometro mellom fabrikken og havnen i Barcelona. 411 meter lange togsett der 170 biler fraktes i to etasjer. Dette alene fjerner 25.000 trucker årlig fra denne veistrekningen får vi vite.
Dessuten har de et Cargometro fra komponentfabrikken i Zona Franca til fabrikken i Martorell – denne erstatter ytterligere 16.000 trucktransporter i året.
Men så kommer den moderne lastebiltransporten deres:
De har nå satt inn de lengste kombinasjonene som ruller på Europeiske landeveier, i transport av deler og komponenter.
De har en rekke underleverandører langt unna Barcelona og nå har de satt inn to duo-trailere, som de selv kaller det - på norsk sier vi vel modulvogntog, som blant annet henter interiører i Madrid eller karosseriplater langt borte fra Baskerland. Dessuten har de to giga-trailere, også dette er deres egen betegnelse, som går mellom Pamplona-området og Martorell.
At disse nå er i sving – og at det snart kommer flere – er resultat av et forsøk de startet i 2018 som viste seg både effektive og bærekraftige.
Duo-kombinasjonen har en henger på 13,6 meter – hele vogntoget måler 31,7 m. og tar 70 tonn. De snakker om at logistikk-kostnadene minsker med 25 prosent og at tilsvarende kapasitet med vanlige biler hadde tatt opp 37 prosent mere kapasitet av motorveien.
Giga-traileren er lillebroren, 25,25 meter og kan laste 60 tonn. Her har vi to hengere, 7,8 m. og 13,6 som skal spare 22 prosent på logistikk-utgiftene. Nå det hele er optimalisert snakker man også om en reduksjon i CO2-uslippet på 30 prosent.
Men det stopper ikke der. Når lasten kommer til Martorell slår SLAM til.
SLAM er navigasjonssystemet til noen industritrucker som gjør dem til de første i Europa som finner veien selv uten å følge elektroniske eller magnetiske «skinner». SLAM betyr at den kartlegger og lokaliserer samtidig.
I tillegg til trafikk-kork fordeler (forekommer også ved flaskehalser på fabrikker) og smidigere planlegging er en av de store fordelene at man dermed fjerner ytterligere 1,5 tonn CO2 pr. år.