En gjenganger på disse sidene er at «nå kommer kanskje Bulli tilbake». Den nye, og meget morsommere varianten er: Nå kommer Bulli tilbake! Troverdig bekreftet.
Det tar temmelig nøyaktig to timer å bile sydover på US 101 fra Haight-Ashbury til Pebble Beach. Volkswagen-sjefen, Herbert Diess, var med andre ord nesten hjemme da ha kunne feire jubileet med å fortelle at nå hadde de bestemt seg: Kjærlighets-bussen skulle gjenoppstå.
For det er ingen tvil om at det er nøyaktig 50 år siden mikrobussutgaven av Volkswagen Transporter begynte å opparbeide sin ikon-status.
Ungdommen, og det startet med kanskje 100.000 av dem som samlet seg i San Franciscos Haight-Ashbury på sensommeren 1967.
Folk stolte ikke på regjeringen, sa nei til kommersialismen (så lenge det varte), hatet Vietnam-krigen, gikk inn for et fellesskap og omfavnet Beat Generation-verdiene.
Denne «Summer of Love» skapte blomster-barna, og Flower Power og rikt dekorerte VW Minibusser ble en sentral del av hele fenomenet. Og er kanskje det eneste minnet derfra som fremdeles lever?
Flinke designere er blitt satt til å drømme seg frem til en moderne variant, og i natt trillet den ferskeste versjonen, den som ble vist på Detroit-utstillingen i januar, ut på Concours-plenen på Pebble Beach med en stolt Diess ved siden.
«Denne skal vi bygge», sa han og lovte at forhandlerne skulle ha den på plass i 2022. Men det spesielt morsomme er at han sto sammen med Eckhard Scholz da han kom med meldingen – og Scholz er styreleder i Volkswagen Commercial Vehicle.
Dermed snakker vi antakelig ikke om en crossover på MEB-plattformet som en ren personbiloperasjon, men at denne helektriske bilen også kommer til å hente noen av trekkene fra dagens T6 Transporter. Kanskje sågar at vi snakker en ren varebil i den nye familien?
Det er ikke gitt mange detaljer om den kommende Mikrobussen (eller Microbuzzen?), men vi vet i hvert fall at konseptbilen måler 464 x 198 x 196 og virker ekstremt rommelig med sine ultra-fleksible seteløsninger.
Også denne bilen er selvfølgelig en del av fabrikkens Strategy 2025 som blant annet lover mer enn 30 batterielektriske biler innen den tiden.