Mercedes-Benz eSprinter i produksjon

Mercedes-Benz eSprinter i produksjon

Mercedes-Benz eSprinter i produksjon

Mercedes-Benz eSprinter i produksjon

Den nye sjefen for Mercedes-Benz Vans, Marcus Breitschwerdt.

Mercedes-Benz eSprinter i produksjon

Mercedes har startet produksjonen av eSprinter

Den elektriske varebilen kommer til Norge i 2020, og har i motsetning til lillebror eVito mulighet for hurtiglading.

Publisert

12. desember rullet det første eksemplaret av eSprinter ut fra fabrikken i Düsseldorf. Dermed er Mercedes-Benz nå representert med elektriske versjoner både av Vito og Sprinter, og mer skal det nok komme.

Da vi møtte den nye sjefen for Mercedes-Benz Vans, Marcus Breitschwerdt, på Sprinter-fabrikken i Ludwigsfelde utenfor Berlin i høst, var han tydelig på at Daimlers «electric first»-strategi også gjelder for varebilene.

– I de kommende årene skal vi tilby elektriske versjoner av alle modeller i serieproduksjon. Det betyr at når vi utvikler nye modeller starter vi med å tenke på hvordan vi kan skape en elektrisk versjon. Deretter finner vi ut hvordan man kan putte inn en forbrenningsmotor, dersom det er ønskelig eller nødvendig, sa Breitschwerdt.

STOR OVERSIKT: Disse elektriske varebilene er Norgesaktuelle

Hurtiglading
eSprinter deler mye av teknikken vi allerede kjenner fra eVito, men kan leveres med noe større batterikapasitet. Her kan du få med inntil fire batteripakker på til sammen 55 kWt.

Med tre batteripakker (41 kWt) blir nyttelasten 1.040 kilo og rekkevidden 115 kilometer, mens med fire batteripakker får du 168 kilometer rekkevidden og 891 kilo nyttelast.

En viktig forskjell fra eVito er at eSprinter skal leveres med mulighet for hurtiglading. Her skal du kunne lade 80 prosent av batteriets kapasitet på en halvtime.

Ukjent pris
Importøren har foreløpig ikke gått ut med priser på eSprinter, så det skal bli spennende å se hvor bilen havner i konkurransen mot Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE og Maxus EV80 og senere e Deliver 9.

Både Volkswagen og MAN kuttet kraftig i prisene på e-Crafter og eTGE nylig og er i dag på omtrent samme prisnivå som Maxus.

En utfordring for den norske importøren, både med eVito og eSprinter, er at de med motoreffekt på 85 kW ikke når opp til det høyeste nivået av Enova-støtten for elektriske varebiler.

Kompetansesenter for el
Fabrikken i Düsseldorf har produsert 4,6 millioner varebiler siden 1962, og de senere årene har Mercedes-Benz Vans investert 330 millioner euro i å utvide og oppgradere fasilitetene.

Fabrikken er nå utstyrt slik at de kan produsere konvensjonelle drivlinjer med forbrenningsmotor og nye, elektriske drivlinjer på en og samme produksjonslinje.

I dag er Düsseldorf-anlegget et av produsentens kompetansesentre for elektriske drivlinjer, og over 2.400 ansatte er utdannet for å kunne håndtere høyvolt-teknologi.

–––––––––––––––––––-

Mercedes-Benz eSprinter

Motor: 85 kW, opp til 300Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): fra 41kWt (3 batteripakker) til 55kWt (4 batteripakker)

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 80 kW

Rekkevidde: 150 WLTP (4 batteripakker)

Nyttelast (kilo): 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 10,5 m3

Egenvekt (kilo): 2.460kg (3 batteripakker) og 2600kg (4 batteripakker)

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Ikke tilgjengelig

Pris som varebil: Ikke fastsatt

Pris som personbil: Ikke tilgjengelig

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2020

Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy

Powered by Labrador CMS