Daimler på GPEC 2020
Daimler på GPEC 2020
Daimler på GPEC 2020
Daimler på GPEC 2020

Blålys-messe

Folk som er glad i blålys har hatt gode dager i Frankfurt denne uken. Da gikk GPEC av stabelen. Spesialmesse for politiutstyr. Alle de tyske bilfabrikkene var der, men det var bare Daimler som virkelig gjorde noe ut av det i år.

Publisert Sist oppdatert

Det er ganske skummelt å lese beskrivelsene fra de forskjellige utstillerne på GPEC (General Police Equipment Exhibition & Conference). Overvåkings-, oppklarings-, og immobiliseringsutstyr som du ikke ante noen hadde tenkt på en gang.

Og så er det alltid noen kule biler der da. For noen år siden viste for eksempel BMW spesialutgaver av i3 uniformert som både politi- og brannbil!

Også i år står alle de tyske bilfabrikkene der (inkl. amerikanske Ford og franske Opel), men når man leter på hjemmesidene til deltakerne er det beklagelig tomt for politibiler.

Bortsett fra hos Daimler, de tok åpenbart jobben på alvor i år.

Fem biler hadde de innendørs med drivlinjer fra hele albumet: diesel, elektrisk, hybrid og hydrogen. Og utenfor sto hovedsatsingsbilen, Vito – i en rekke forskjellige utførelser. Også i batterielektrisk form.

Dessuten demonstrerte de en Sprinter ambulanse og en tre-akslet Arocs med krokløfter. (For å flytte kommando-posten bygget inn i en container?).

Personbil-floraen besto av en E Klasse stasjonsvogn plug in hybrid diesel, og en GLC med brenselcelle sammen med en EQC. Større politibildrivlinjeutvalg har vel ikke forekommet før?

EQC-en er helt ny med politiutstyret slik den ble vist her, men Hamburg-politiet har hatt sin GLC F-CELL siden i fjor. Byen er god på hydrogen-stasjoner.

Men det er åpenbart Vito det virkelig satses på. Den er en veteran i politi-sammenheng og her kom den i til sammen 8 forskjellige versjoner.

Tre akselavstand-muligheter og forhjulsdrift, batterielektrisk versjon pluss bakhjulsdrift eller firehjulsdrift er virkelig med på å gi muligheter for skreddersøm. (Også Sprinter kommer helelektrisk til sommeren).

Også i Norge er dette en populær politibil, og Bertel O. Steen har sitt eget Spezial-Werk på Lørenskog som løser enhver skreddersøm-oppgave.

Men en Vito-nyhet på utstillingen var de spesielle politisetene, utviklet i samarbeid med Universitetet i Stuttgart.

Seteputen er lavere, noe som sikrer raskere inn- og utgang. Ryggstøet er mer tilpasset korte skift, og beltefestet et lenger og mer fleksibelt slik at man kan feste selen raskere og tryggere selv når brukeren er i full politimundur.

Powered by Labrador CMS