Renault Trucks utvider den elektriske menyen.

Ville ikke bidra til rekkeviddekappløp - nå kommer 600 kilometers-lastebilen

Renault Trucks lanserer nye versjoner av E-Tech T, og åpner for bestilling av tunge biler med rekkevidde på opptil 600 kilometer.

Publisert

Det er riktig nok snart et år siden Renault Trucks meldte at de skulle komme med en elektrisk toppversjon der man snakket om 600 kilometer rekkevidde

Og det var heller ingen stor overraskelse, all den tid «storesøster» Volvo Trucks et par måneder tidligere hadde varslet at de kommer med en langdistanseversjon av FH Electric som skal klare 600 kilometer på en lading.

– Ikke et kappløp

Det som kanskje var litt overraskende for noen, var at Emmanuel Duperray, Senior Vice President Electromobility hos Renault Trucks, i samme melding som nyheten om 600 kilometers rekkevidde sa følgende: 

– Vi er ikke ute etter å delta i et kappløp om rekkevidde.

Bakgrunnen for utsagnet er at hver elektrisk lastebil helst konfigureres i henhold til kundens spesifikke behov når det gjelder tonnasje, kjøreruter, lademuligheter, klimatiske forhold og andre parametere via avanserte simuleringsverktøy. 

– Mange av kundene starter med å spørre hvor lang rekkevidden er, og ønsker maks mengde batterier. Men det er ikke sikkert det er den beste løsningen for alle, har Viggo Noreng, Country Manager for Renault Trucks i Norge tidligere sagt i et intervju med YrkesBil.

Men nå - rett i forkant av transportmessen Solutrans i Lyon - kan Renault altså tilby lang rekkevidde også, for de som skulle ønske - eller trenge - det. 

Det er i hovedsak nye E-tech T 780 som er fokusert på maksimal rekkevidde, mens E-tech T 585 er fokusert på best mulig nyttelast. 

Så vil E-tech T 540 4x2 fortsatt være dedikert til regional distribusjon.

Innovativ teknologi 

Den økede rekkevidden til E-tech T 780 og T 585 er oppnådd gjennom å integrere en e-aksling som muliggjør en gruppering av hele drivlinjen – elektriske motorer og girkasse – bak i kjøretøyet. 

Mercedes-Benz eActros 600 har for øvrig også e-aksel.

Arkitekturen frigjør plass i midten av chassiset, og en vil dermed kunne huse ekstra batteripakker.

De nye Renault-modellene har blitt utstyrt med høy-energi NCA (Nickel, Cobalt, Aluminium) lithium-ion batterier, med en egen L-form tilpasset den nye arkitekturen. 

Franskmennene gararanterer batterienes prestasjoner opp til 8 år eller 1 million kilometer.

Renault Truck E-tech T 585, som er utstyrt med 585 kWh batterikapasitet kan ifølge produsenten kjøre 460 km på én enkelt lading, basert på 32 tonn totalvekt.

Med 780 kWh batterikapasitet, oppnår «storebror» E-tech T 780 en rekkevidde på 600 km, ifølge fabrikken, som understreker at denne er «designet for transportører med behov for maksimal rekkevidde».

MCS-lading

For å utnytte pauser, og stopp for lasting og lossing på beste mulige måte, er begge modeller kompatible med ladestasjoner som tilbyr Megawatt Charging System (MCS), med en hastighet på papiret opp til 720 kW. 

Da skal du kunne få opptil 350 km rekkevidde i løpet av en 45-minutters hvilepause. Bilene kan selvsagt også lades med en depotlader med standard CCS ladenorm (opp til 350 kW).

Nevnte E-Tech T 540 4x2, beregnet for regional distribusjon, skal på sin side kunne oppnå en rekkevidde på 450 km på én enkelt lading

Trekkvognversjonene av Renault Trucks 6x2, E-tech T 585 og T 780 kommer med innebygd luftfjæring.

Optimalisert nyttelast

Det loves også bedret manøvrerbarhet sammenlignet med 4x2-trekkvognversjonene, for eksempel ved rygging mot rampe, takket være den nye bakakselen. 

Lettvekts, styr- og løftbar aksling reduserer angivelig også dekkslitasje på turer med mindre last.

E-Tech T 585 har en nyttelast på opptil 28 tonn.

Rådgivning

Oppetid er like viktig for elbiler som andre. Renault Trucks tilbyr flere tilkoblede og prediktive tjenester:

Optifleet flåtestyring muliggjør ruteplanlegging, sporing i nåtid, prestasjonsanalyse og styresystemer for lading, mens Serenity Pack er en egen serviceavtale for elektriske kjøretøy. 

E-tech-programmets rådgivningstjeneste tilbyr også transportørene tilgang til E-mobilitetseksperter og verktøy som flåte- og ruteanalyse, vurdering av energitilgjengelighet på depotene, rekkevidde, simulering av CO₂ besparelser og slikt.

De tre nye modellene vil alle bli produsert på fabrikken i Bourg-en-Bresse, hvor elektriske kjøretøy i Heavy Duty serien til Renault Trucks – E-tech T og E-tech C – har blitt produsert siden sent i 2023. 

Bilene er tilgjengelige for bestilling nå.

Powered by Labrador CMS