-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stor usikkerhet rundt Nikola etter at sjefen trekker seg
Nikola-gründer Trevor Milton trekker seg som styreleder, etter sterke anklager om grovt bedrageri.
Det har stormet rundt Nikola i noen uker, etter at investorfondet Hindenburg Research har beskyldt Nikola for å være et gedigent bedrageri.
Kjernen i påstandene fra investorfondet, som har shortet Nikola-aksjer i stor stil (de vil altså tjene på aksjefall), er at Nikola skal basere seg på innkjøpt teknologi fra andre selskap – i kontrast til hva Trevor Milton selv har hevdet.
Han har blant annet uttalt at Nikola selv, sammen med et universitetslaboratorium, har utviklet egen batteriteknologi, med egenskaper som langt på vei vil overgå konkurrentenes. Nå skriver flere medier, deriblant Financial Times, at Nikola i hemmelighet har kjøpt batteripakker til prototypene av modellen Tre fra selskapet Romeo Power Technology i Los Angeles.
Påstått video-juks
Hindenburg Research har også påstått at de har bevis for at Nikola jukset, da de i en video viste frem en lastebil som angivelig kjørte ved hjelp av hydrogen. I realiteten – hevder Hindenburg Research – var lastebilen blitt skjøvet utfor en bakke og trillet fremover kun ved hjelp av tyngdekraften.
Trevor Milton har prøvd å tilbakevise påstandene, men har ikke klart å overbevise mer enn at finanstilsynet i USA, Securities and Exchange Commission (SEC), i forrige uke sa at de vil undersøke saken nærmere.
Nå har Trevor Milton altså valgt å gå av som styreleder i Nikola, han skal heller ikke sitte i styret.
Steve Girsky, den tidligere GM-toppen som nå sitter i Nikola-styret overtar som styreleder. Girsky skal også ha spilt en nøkkelrolle i å bringe Nikola og GM sammen nylig.
Aksjemarkedene har reagert negativt på all støyen rundt Nikola de seneste ukene, og da styrelederavgangen ble kjent mandag morgen (norsk tid) stupte Nikola-aksjen umiddelbart 25 prosent i førhandelen på Wall Street.
Nikolas norske partner, Nel – som skal levere hydrogeninfrastruktur, har også fått juling i aksjemarkedet som følge av den dramatiske vendingen i Nikola.
Ingen biler levert ennå
Nikola har i løpet av fire år fått enorm oppmerksomhet etter at de i 2016 viste sin spektakulære trekkvogn One.
Deretter har vi fått se både Two og Tre, samt pickupen Badger og UTV'en Zero.
Men foreløpig har de ikke levert et eneste kjøretøy til kunde. Nylig så Trevor Milton seg nødt til å publisere bilder på Twitter som bevis for at produksjonen av de første Nikola Tre, ved Ivecos fabrikk i tyske Ulm, faktisk er i gang (se nederst i artikkelen).
Gründeren, som vi møtte i Oslo for et par år siden, har gjentatte ganger presenterte sine storstilte planer for hvordan Nikola og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover.
– Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, lyder mantraet hans, til irritasjon hos flere av de etablerte konkurrentene.
Mens konkurrenten Tesla i hovedsak står for utvikling og produksjon selv, har Nikola gjort seg avhengig av mange etablerte aktører.
Tause partnere
Nikola har blant annet inngått partnerskap med Iveco (CNH Industrials), Bosch og solselskapet Hanhwa, som alle har investert i Nikola og som på ulike måter skal bidra med teknologi og komponenter i utviklingen av kjøretøyene.
Og nylig kom meldingen om at en av de største, General Motors, også er med på laget. GM får 11 prosent eierandel i Nikola Corporation, til en verdi av rundt to milliarder dollar, mot at de skal forsyne Nikola med GMs egen Hydrotec brenselcelleteknologi og Ultium batteriteknologi.
Foreløpig har det vært stille fra Nikolas partnere rundt hva de tenker om alle påstandene som er rettet mot selskapet, og hva det har å si for videre samarbeid.