-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo setter el-datoer
Volvo er den siste av de store som gir oss datoer for elektrifisering. Personbilfabrikkene har lenge konkurrert om å være de flinkeste til å «tenke-på-en-dato». Nå kommer lastebilene etter.
Volvos åpner en optimistiske melding i dag med:
- Salget av tre nye helelektriske tunge lastebilmodeller starter i år og Volvo Trucks mener tiden er inne for et raskt oppsving i elektrifiseringen av tungtransport. Det optimistiske synet på fremtiden er basert på Volvos elektriske lastebilers evne til å møte et bredt spekter av transportbehov. I EU kan for eksempel nesten halvparten av all lastebiltransport bli elektrifisert i nær fremtid.
Dermed føyer Volvo seg inn i rekken av dem som oppfatter hvilken vei vinden blåser.
DAF har slått seg sammen med VDL, men ikke tenkt på noen datoer ennå. Iveco har valgt en helt annen strategi (Nikola bl.a.), men heller ikke gitt oss noen årstall.
Derimot har Traton for lengst fortalt at 50 prosent av Scaniaene skal være elektriske innen 2030 – det samme målet Volvo nå formulerer. Og hos MAN skal 60 prosent av distribusjonsbilene og 40 prosent av langtransportene være batterielektriske innen samme frist.
Daimler har formulert seg på en annen måte. De sier at alle deres biler skal være elektriske innen 2039. Hvorfor de har valgt et så uvanlig årstall er ikke godt å si. Kanskje fordi de visste at Volvo ville si 2040?
Nå presiserer ikke Volvo ‘batterielektrisk’ hele veien, men når det gjelder hydrogen er de ikke like presise denne gangen.
- Ser vi enda lenger frem, vil til og med langtransport kunne gjøres med elektriske kjøretøy. For å møte de utfordrende kravene til både høy lastekapasitet og mye lengre rekkevidde, planlegger Volvo Trucks å bruke hydrogenbrenselceller til å generere elektrisiteten.
– Denne teknologien utvikler seg raskt, og vår ambisjon er også å gjøre de lange kjøreavstandene elektrifiserte, ved å bruke både batterier og brenselceller, sier Roger Alm, han er administrerende direktør i Volvo Trucks.
– Målet vårt er å begynne å selge lastebiler med brenselceller i andre del av dette tiåret, og vi er sikre på at vi kan få dette til, føyer han til, uten at samarbeidet med Daimler er nevnt med et ord.
Derimot sier han:
- Med et vårt brede og omfattende tilbud er det helt klart mulig for langt flere transportselskaper å gå over til elektrisk transport. Disse helelektriske transportløsningene som vi kan tilby sammen med vårt globale nettverk av forhandlere og serviceverksteder, vil spille en viktig rolle for å sikre kundenes suksess
Det hele ender med presentasjonen av tre nye elektriske modeller som skal i produksjon andre halvpart neste år – selv om altså salget skal starte i år - i tillegg til de elektriske FL og FH modellene som har vært i produksjon siden 2019.
Når alle modellene er på plass, inklusive den amerikanske VNR, sier Volvo at de har bransjens mest komplette serie elektriske lastebiler.
Hele serien vil da se slik ut:
• Volvo FH Electric, for regional transport og transport mellom byer.
• Volvo FM Electric, en allsidig lastebil for tung lokaltransport og regional distribusjon.
• Volvo FMX Electric, for renere og mer stillegående anleggstransport.
• Volvo FE Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon, avfallstransport.
• Volvo FL Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon.
Programmet inkluderer også Volvo VNR Electric for det nordamerikanske markedet.
Tekniske fakta:
Volvo FH, FM og FMX Electric: • Rekkevidde opptil 300 km. Kontinuerlig effekt 490 kW. Maks. dreiemoment 2400 Nm. Batterikapasitet opptil 540 kWh. Totalvekt opptil 44 tonn.
Volvo FE Electric: • Rekkevidde opptil 200 km. Kontinuerlig effekt 330 kW. Maks. dreiemoment opptil 850 Nm. Batterikapasitet opptil 264 kWh. Totalvekt 27 tonn.
Volvo FL Electric: • Rekkevidde opptil 300 km. Kontinuerlig effekt 165 kW. Maks. dreiemoment opptil 425 Nm. Batterikapasitet opptil 396 kWh. Totalvekt 16 tonn.
Med tilskuddet av de nye lastebilene med høyere lastekapasitet, kraftigere drivlinjer og rekkevidde på opptil 300 km, kunne Volvo Trucks' elektriske portefølje dekket rundt 45 prosent av all varetransport i Europa i dag. Dette gjør det mulig å yte et viktig bidrag for å redusere klimapåvirkningen fra godstransport, som ifølge offisiell statistikk står for om lag 6 prosent av det totale CO2-utslippet i EU.