Omfattende utbygging av hvileplasser for tungtransport

Statens vegvesen foreslår å bruke 300 millioner kroner over ti år på å bygge 35 komfortable raste- og hvileplasser for tungtransporten i hele landet. Utbyggingen skal skje i nært samarbeid med private investorer. De tre første stoppestedene er allerede under oppføring på Vestlandet.

Publisert

Statens vegvesen foreslår at pengene blir prioritert i Nasjonal transportplan (NTP), og at utbyggingen utføres i planperioden for 2010-2019.

Tungtransportsjåførene er underlagt strenge regler gjennom kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Transportnæringen har lenge påpekt at det er behov for langt flere egnede døgnhvileplasser langs veiene.

- Vi vil etterkomme sjåførenes ønske. Planen er å samlokalisere slike stoppesteder med bensinstasjoner som har egne biloppstillingsplasser. Derfor inviteres kommersielle aktører langs vegnettet til samarbeid, sier Pål Rosland i Statens vegvesen.

De tre første døgnhvileplassene i det landsomfattende nettet er allerede i gang med å etablere seg på Vestlandet. Statens vegvesen har inngått samarbeid med Esso-stasjonen på Skei i Jølster (E39), Shell-stasjonen på Gudvangen i Aurland (E16) og YX-stasjonen på Voss (E16). Avtalene er signert - og Statens vegvesen skal nå skilte fram til døgnhvileplassene.

Neste område ut er Østlandet, hvor Vegvesenet etter planen vil invitere samarbeidspartnere i høst. Statens vegvesen er også i gang med regionplaner for raste- og døgnhvileplasser i resten av landet.

Aktører som vil etablere gode døgnhvileplasser på kommersiell basis, vil kunne få god hjelp av Statens vegvesen. Blant annet vil det bli skiltet godt, slik at sjåførene lett skal finne fram til stoppestedene. På de bensinstasjonsdrevne døgnhvilplassene vil slitne sjåfører få tilbud om matservering, fellesrom, toalett, bad og dusj innefor en hygienisk akseptabel standard.

Statens vegvesen foreslår i Nasjonal transportplan at det blir bevilget 30 millioner kroner årlig for å etablere de 35 døgnhvileplassene. Langs de største transportkorridorene er det behov for døgnhvileplasser med en avstand på 2 til 2,5 timers kjøreavstand. Behovet for slike stoppunkt vil trolig være størst nær de store byene. Her vil kostnadene til etablering og drift også være størst.

Powered by Labrador CMS