-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Landsomfattende kontroll av kjøre- og hviletid
Statens vegvesen gjennomfører denne uken et stort antall kjøre- og hviletidskontroller over hele landet som et ledd i Stopp og sov-kampanjen. Her ser du hvor - og når.
92 prosent av tungbilførere kontrollert av Statens vegvesen så langt i år har godkjent hvile per døgn, mens 93 prosent av de kontrollerte hadde godkjent antall timer bak rattet per dag.
- Dette er en nedgang på to prosent i begge tall sammenlignet med i fjor, sier senioringeniør Reidar Moe-Magnussen i Statens vegvesen.
Kontrollene viser også at bare 78 prosent har brukt registreringsapparatene som måler kjøre- og hviletid, riktig.
- Vi vet at feil bruk og manipulering av registreringsapparatene kan være et forsøk på å dekke over brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, noe vi ser svært alvorlig på, poengterer Moe-Magnussen.
Tallene viser at det fortsatt er viktig med kontroller, og vi håper at denne ukens innsats gir bedre resultater.
Overholdelse av kjøre- og hviletidsreglene er ikke en garanti for å holde seg våken bak rattet, men det er en tydelig sammenheng mellom brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og sjåfører som sovner bak rattet. Dette viser tall fra en tidligere undersøkelse av TØI.
Uavhengig av om du er tungbilfører eller privatbilist, blir du trøtt bak rattet er det et enkelt men viktig grep du må ta:
15 minutters søvn er nok til at kroppen henter seg inn igjen og du kan kjøre en stund til.
Visste du at:
- 24 timer uten søvn tilsvarer én i promille
- Søvnulykker har ofte alvorlig utfall, med varig skade eller død
- To av tre som sier de har sovnet bak rattet er menn
Sjekk hvor og når Statens vegvesen gjennomfører kontrollene i uke 39 - HER