-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Vil ha like regler for avskrivning
Både svenske og danske lastebileiere har gunstigere avskrivningsregler enn de norske. Norges Latstebileier-Forbund krever like konkurransevilkår.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener det må bli like regler for avskrivning i de nordiske landene. Slik det er i dag, gir det gir det svenske og danske lastebileiere konkurransefortrinn på bekostning av de norske.
I Sverige kan man nedskrive driftsmidler med 30 prosent i året. I Danmark er satsen 25 prosent, mens Norge har 20 prosent.
- Vi krever samme prosentsats i alle nordiske land, sier adm direktør Olav Slaatsveen i NLF. Dette har vært en kampsak i lang tid – og vi mener alle må se at dette er urettferdig. Og de norske eierne rammes.
Urettferdig formuesskatt
Bedre er det ikke med den norske formuesskatten som straffer mange norske lastebileiere. VG/E24 forteller om Inge Mollestad fra Grimstad som driver transportselskapet ASA Holvik Transport & Spedisjon i Grimstad.
Eieren sitter selv bak rattet og jobber minst 50 timer i uka. Han tar ikke ut en krone i utbytte, da øverste prioritet er nedbetaling av gjeld.
I 2008 hadde han en bruttolønn på 408.000 kroner. På grunn av eierandelen i lastebilselskapet fikk han en formuesskatt på kr 49.000.
Og som han sier: - Det hadde vært ok om jeg hadde fått utbytte fra selskapet. At man må skatte av arbeidende kapital, er urettferdig.
- Vi straffes ved å prioritere nedbetaling av gjeld i stedet for å ta ut utbytte.