Nyttig slitasjeguide for nyttekjøretøyer

Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Finansieringsselskapenes Servicekontor forteller hva som er "normal slitasje" ved innlevering av bil etter endt leasingtid.

Publisert

Eksempel på illustrasjon av slitasje fra brosjyren:

Leasing betyr på mange måter full bruksrett mot å betale leie i avtalt leieperiode. Likevel forventes det at du tar ansvar for bilen du disponer.

Mange er usikre på hva som er forventet og akeptabel slitasje. Derfor har Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Finansieringsselskapenes Servicekontor gått sammen og utarbeidet en "guide" i form av en brosjyre.

Denne brosjyren gir en veiledning om hva forhandlerne og finansieringsselskapene vil kunne akseptere som normal slitasje og hva som kan defineres som manglende vedlikehold eller skade og som må utbedres for å unngå ekstra kostnader.

- Nyttekjøretøyer er arbeidsplasser, og selvfølgelig tillates det en normal slitasje i henhold til bruk, men for at både du og utleier skal unngå unødige utgifter kreves det at du passer på kjøretøyet og utfører vanlig kontroll og ettersyn av for eksempel olje, væske, dekk, lys og hjul, heter det i brosjyren.

Her er kjøretøyet inn i 4 soner, hvor det for hver av dem illustreres hva som er "akseptabel" og "uakseptabel" slitasje:
.

  1. Interiør
  2. Eksteriør
  3. Påbygg
  4. Chassis
  5. Generelt og mekanisk vedlikehold

Slitasjeguiden kan lastes ned i sin helhet HER.

Powered by Labrador CMS