-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Vekst i både person- og godstransporten
Godstrafikken økte med 2,7 prosent til 66,6 milliarder tonnkilometer i fjor. Sterkest var veksten i landbasert transport.
Det ble utført et transportarbeid i persontrafikken på 72,4 milliarder personkilometer i 2008. Dette var en vekst fra 2007 på 2,1 prosent, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).
Både kollektivtransport og den private transporten bidro til veksten i persontrafikken. Det var en nedgang i kollektivtrafikken de første årene etter årtusenskiftet, men fra 2004 viser statistikken en årlig vekst.
I perioden 2004-2008 økte kollektivtrafikken i alt med 10 prosent, målt i personkilometer.
Gjennomsnittsturen 300 meter lengre
Fra 2007 til 2008 økte det samlede antall kollektivreiser med 2,2 prosent, til 520 millioner. Transportarbeidet utgjorde 12,5 milliarder personkilometer i 2008, en vekst på 3,2 prosent fra 2007.
Dermed økte den gjennomsnittlige kollektivreiselengden med 300 meter i løpet av 2008.
Kollektivtrafikken på skinner øker raskest
For de kollektive transportmidlene viser statistikken fra 2007 til 2008 sterkest vekst i transportarbeidet for jernbane og forstadsbaner/sporveier.
Oppgangen var på henholdsvis 5,2 og 6,9 prosent. Også i perioden 2004-2008 hadde forstadsbaner/sporveier den sterkeste veksten blant de kollektive transportmidlene med 25 prosent.
Denne transportformen stod likevel for bare 4,6 prosent av kollektivtransportens samlede transportarbeid i 2008. Transporten utgjorde 572 millioner personkilometer.
Særlig sterk vekst i godstransporten med lastebil
I 1975 ble det fraktet noe over 200 millioner tonn på norske veier med lastebil. I 2008 ble milepælen 300 millioner tonn passert. Dette var en vekst fra 2007 på hele 8,3 prosent.
Godsbilenes transportarbeid øker omtrent like raskt. i 2008 utgjorde det nesten 17,6 milliarder tonnkilometer. Dette var en oppgang fra 2007 på drøyt 8 prosent.
Til sammenligning var transportarbeidet 4,6 milliarder tonnkilometer i 1975, eller 26 prosent av transportarbeidet i 2008. Tilsvarende andel målt i tonn transportert gods var 68 prosent.
I løpet av disse knapt 35 årene er den gjennomsnittlige transportlengden per tonn altså økt betydelig – fra drøyt 22 kilometer i 1975 til over 58 kilometer i 2008.
Mer frakt til lands enn til vanns
I 2000 utførte godsbiler samt skip i leie- og egentransport omtrent samme mengde transportarbeid, med drøyt 13 milliarder tonnkilometer hver. Disse to transportformene hadde deretter en parallell utvikling i transportarbeidet i perioden 2000-2006.
I 2007, og særlig i 2008, viser statistikken derimot en betydelig sterkere vekst i transportarbeidet for godsbiler. Transportarbeidet for skip i leie- og egentransport utgjorde 16,0 milliarder tonnkilometer i 2008, en økning fra 2007 på knapt 1 prosent.
Denne transportformen står for om lag 98 prosent av transportarbeidet til sjøs. Godstransport på bilfergeruter, med knapt 370 millioner tonnkilometer i 2008, kommer i tillegg.