-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef, Jensen & Scheele
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mil etter mil - uten tillatt strekk i bil
På 2-mannskjøring kan føreren ta en på øye bak i køya mens bilen ruller. Men ikke i Norge.
- Norske bruksforskrifter for kjøretøy godkjenner ikke annet opphold i kjøretøyet under kjøring enn setet, sier transportkonsulent i Transportkompetanse, Per Herman Pedersen.
Pedersen har også bakgrunn som kontrollør ved storbilkontroller i Statens Vegvesen.
Sikkerhetsnettet i køya på lastebil er ikke godkjent sikringsutstyr i Norge. Ekstrasjåføren er derfor pålagt å sitte fastspent med sikkerhetsbelte i setet mens den andre sjåføren kjører.
Ved kontroll kan en hvilende yrkessjåfør få bilbeltegebyr for å hvile i køya. Men utenfor Norges grenser får ekstrasjåføren ta en blund i køya helt lovlig, forutsatt at sikkerhetsnettet benyttes.
- En kan jo selvsagt stille spørsmål om det er mer forsvarlig at ekstrasjåføren sitter 9-10 timer i strekk i setet for slappe av fremfor å ta en blund i køya for å være opplagt til neste kjøreøkt, sier Pedersen.
Sovekabiner for turistbuss
Mange moderne turistbusser utstyres i dag med sovekabin som kan benyttes for ekstrasjåføren. Disse tillates ikke å benyttes så lenge bussen ruller i Norge - men tillates i de øvrige land i Europa.
Norske regler om bruk av sikkerhetsbelte påbyr ekstrasjåføren å sitte i setet med bilbelte på når han ikke kjører.
Reis deg opp
På buss klasse 2, det vil si mellomlangdistansebusser som for eksempel flybusser, tillates det både sitteplasser og noen få ståplasser. Dersom man sitter i setet pålegges man å bruke bilbelte, og kan bøtelegges dersom en ikke benytter beltet i bussetet.
Velger man å bli stående, fritas man fra kravet om bruk av bilbeltet.
- Dersom man vil slippe å bruke bilbeltet lovlig, er det bare å reise seg opp, sier Pedersen.
Unntak for Helseekspressen
Helseekspressen fikk i 2007 etter mye byråkrati dispensasjon til å få godkjent liggende pasienter i båre med sikkerhetsbelter/stropper. Tilsvarende er det i ambulanse ikke krav om at pasienten skal bruke bilbelte, men at pasienten skal være fastspent i båra.