-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
12-dagersregel gjeninnført til sommeren
Den tidligere unntaksregelen for ukehvil ved internasjonal turbusskjøring vil bli gjeninnført fra 4. juni 2010 i EU-land.
- De nye reglene er særlig interessante for turbilsjåfører, sier Jan Jacobsen i YTF Gods.
Fra 12 dager til seks dager
Før 2007 kunne turbussjåfører under internasjonal persontransport kjøre i 12 dager før de måtte ta den pålagte ukehvilen. Denne muligheten falt bort i 2007. Bussjåførene ble da pålagt å ta ukehvil senest etter seks dager på lik linje med lastebilsjåfører. Det melder Yrkestrafikkforbundet (YTF) på sine nettsider www.ytf.no.
Krevde regelen tilbake
Bussjåfører over hele Europa har stilt krav om å få regelen tilbake. Fra sommeren vil 12-dagersregelen for turbuss være tilbake i Europa, med strenge vilkår. 12-dagersregelen vil gjelde fra 4. juni 2010 i EU-land. I Norge vil bli innført så nær opp til datoen som mulig.
Strenge vilkår
Det settes vilkår for 12-dagersregelen for turbuss. Jan Jacobsen forteller at turbussjåførene må være svært oppmerksomme på at før de starter en 12-dagers periode må de ha gjennomført minst en 45 timers ukehvil.
Et døgns varighet
Kjøringen må ha en varighet på minst 24 timer sammenhengende i et tredjeland der regelverket gjelder. Det stilles også krav til ekstra hvil etter at 12-dagersperioden er gjennomført.