-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
300 millioner til hvileplasser
Vegvesenet vil bruke 300 millioner over ti år på utbygging av 35 hvileplasser for tungtransporten i Norge. Utbyggingen skal skje i samarbeid med privat sektor.
Statens Vegvesen foreslår at pengene blir prioritert i Nasjonal transportplan (NTP), og at utbyggingen utføres i planperioden for 2010-2019.
Tungtransportsjåførene er underlagt strenge regler gjennom kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Transportnæringen har lenge påpekt at det er behov for langt flere egnede døgnhvileplasser langs veiene.
Kommersielle aktører
- Vi vil etterkomme sjåførenes ønske. Planen er å samlokalisere slike stoppesteder med bensinstasjoner som har egne biloppstillingsplasser. Derfor inviteres kommersielle aktører langs vegnettet til samarbeid, sier Pål Rosland i Statens vegvesen.
Tre på Vestlandet
De tre første døgnhvileplassene i det landsomfattende nettet er allerede i gang med å etablere seg på Vestlandet.
Statens vegvesen har inngått samarbeid med Esso-stasjonen på Skei i Jølster (E39), Shell-stasjonen på Gudvangen i Aurland (E16) og YX-stasjonen på Voss (E16). Avtalene er signert - og Statens Vegvesen skal nå skilte fram til døgnhvileplassene.
Østlandet i neste omgang
Neste område ut er Østlandet, hvor Vegvesenet etter planen vil invitere samarbeidspartnere i høst. Statens vegvesen er også i gang med regionplaner for raste- og døgnhvileplasser i resten av landet.
Inviterer privat samarbeid
Aktører som vil etablere gode døgnhvileplasser på kommersiell basis, vil kunne få god hjelp av Statens vegvesen. Blant annet vil det bli skiltet godt, slik at sjåførene lett skal finne fram til stoppestedene.
På de bensinstasjonsdrevne døgnhvilplassene vil slitne sjåfører få tilbud om matservering, fellesrom, toalett, bad og dusj innefor en hygienisk akseptabel standard.
30 millioner året
Statens Vegvesen foreslår i Nasjonal transportplan at det blir bevilget 30 millioner kroner årlig for å etablere de 35 døgnhvileplassene. Langs de største transportkorridorene er det behov for døgnhvileplasser med en avstand på 2 til 2,5 timers kjøreavstand.
Behovet for slike stoppunkt vil trolig være størst nær de store byene. Her vil kostnadene til etablering og drift også være størst.