- Utenlandske vogntog står for de alvorligste ulykkene

Vegvesenet ønsker å redusere tungbilulykkene. Det kom fram under en temadag om vinterkjøring og drift av vinterveier nylig.

Publisert

- Vi er mange og sammen skal vi klare å redusere antall tungbilulykker på norske vinterveger. Men, skal vi lykkes, må vi stille krav til hverandre, sier seksjonsleder ved Molde trafikkstasjon, Ivar Hol.

Det gjelder alle som er ute på norske vinterveger; vegvesenet, sjåfør, bileier, oppdragsgiver og speditør, legger Hol til.

Flere aktører
Et 50-talls representanter fra lastebilnæringen, politi, politikere, skoleverket, næringsdrivende, fylkeskommunen, Statens vegvesen, interesseorganisasjoner og fagforeninger møttes i Molde. Temaet var fremkommelighet, sikkerhet og drift av norske vinterveger.

Dialog
Temadagen var en oppfølging av Norges Lastebileierforbund (NLF) sitt initiativ, og tidligere møter mellom NLF og vegvesenet om tungbil og vinterdrift.

Reduksjon av tungbilulykker
- Utenlandske vogntog står for de alvorligste ulykkene, sier Hol.

I sitt innlegg viste han spesielt til de mange forsøkene som foregår på E136 i Romsdalen og den forsterkede vinterdriften som nå gjennomføres i Romsdalen.

Noen positive effekter
Vegvesenet viser til at arbeidet deres med trafikksikkerhet på tunge kjøretøy har gitt positive resultater.

33 prosent av bergede vogntog
Utenlandske vogntog utgjør om lag 20 prosent av tungtrafikken, mens hele 33 % av de havarerte vogntogene på strekningen var utenlandske.

Powered by Labrador CMS