-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Overvekt av lastebil-leasing
Markedet for leasing av lastebiler er i vekst. Nå er omkring seks av ti lastebiler leaset.
Markedet for leasing av lastebiler domineres av fem store aktører som har rundt 80 prosent av
totalmarkedet. DnB Nor Finans er den største, fulgt av Societe Generale (tidligere Elcon), Nordea, Scania og Volvo.
- De to sistnevnte er rene captive-selskaper, mens alle vi øvrige opererer i hele markedet, sier Bjørn Danielsen i DnB Nor Finans. Danielsen forteller at markedet for lastebilleasing har vært
svakt økende over mange år.
- I gjennomsnitt leases lastebiler for fem år, og det mest vanlige er å lease hele bilen inkludert
alt av påbygg og kran. Det eneste som av og til holdes utenfor er renovatorer, da disse har lengre levetid enn bilen, sier Danielsen.
Det vanlige er å avskrive bilene til null etter fem år, og mange av kundene kjøper da ut bilene
sine og setter dem inn som reservebiler. Andre biler blir eksportert ut av landet.
Noen skeptiske
Administrerende direktør Grant Larsen i Volmax mener at det fortsatt er en god del skepsis til
leasing som finansieringsmodell, og spesielt blant en del eldre kunder.
- Gjennomgående er det eldre lastebileiere som ønsker å eie bilen sin selv. For en del av disse er det fortsatt en god del stolthet forbundet med det å stå som eier av bilen, sier Larsen.
Han legger til at likviditeten til den enkelte bileier selvsagt spiller en stor rolle ved valg av finansieringsform.
- Det er helt klart mange ulike variabler som spiller i inn i dette markedet, men egen tro på bruktmarkedet har en vesentlig betydning for en god del eiere i spørsmålet om de skal kjøpe
eller lease bilene, sier Larsen.
Driverne
Danielsen samarbeider tett med DnB Nor Markets i analyser av hvordan lastebilmarkedet utvikler seg.
- I år tror vi på et totalmarked for tunge lastebiler på mellom 2000 og 2200 enheter. Det er
langt unna normalmarkedet, som er på rundt 5.000 biler, sier han.