Det umuliges kunst?

Goodyear lanserer et nytt trailerdekk for langtransport, som - i følge produsenten - gjør det umulige mulig.

Publisert

Marathon LHT II er det siste medlemmet i Goodyear Max Technologys FuelMax-konsept for reduserte drivstoffkostnader.

I følge Goodyear vil dette dekket ikke bare gi transportbedriftene betydelige operative innsparinger, men også redusere CO2-utslippene.

- Med Marathon LHT II har vi lykkes i å oppnå noe nærmest umulig, å levere et dekk med ekstremt lav rullemotstand og høy friksjonsevne på vått underlag. I tillegg oppnådde man høyere nyttelast og kjørelengde, mens støynivået ble redusert, skriver Goodyear i en melding.

Ny dekkteknologi

Med en kombinasjon av nye, smarte konstruksjonsløsninger, slitebanemønster og materialer leverer LHT II i følge produsenten både lav rullemotstand og et utmerket veigrep på vått underlag.

Stammen i LHT II har fått en ny utforming, som reduserer både temperatur og rullemotstand - to viktige elementer for redusert drivstofforbruk og forlenget levetid.

Den stabile og slitesterke stammen bidrar til lang levetid og gode regummieringsegenskaper. LHT IIs kompakte slitebanedesign gir lavere energitap.

Takket være brede og massive ribber i skulderpartiene forebygges skader og man oppnår høy kjørelengde.

En ny design for fordeling av seiping bidrar til utmerket innbremsingskapasitet på vått underlag, og gir dessuten lavt støynivå.

Den siste gummiblandingsteknikken, med høy andel silisiumoksid, gir dessuten dekket den beste balansen for å oppnå redusert rullemotstand, høy ytelse på vått underlag og lang kjørelengde.

LHT II oppfyller de lovbestemte minimumskravene som stilles i EUs nye dekkforordninger, som trer i kraft ved utgangen av 2012.

Innsparinger og høyere lastekapasitet

Den lave rullemotstanden sparer LHT II transportbedriftene for store drivstoffkostnader, samtidig som CO2-utslippene blir redusert.

Som eksempel bruker Goodyear en typisk 40-tonns 4X2 lastebil med trippelakslet trailer utstyrt med en kombinasjon av LHS II styre-, LHD II driv- og LHT II hengerdekk.

Dette vil i følge Goodyear redusere bedriftens årlige drivstoffkostnader med opp til 2.300 Euro pr lastebil, og redusere CO2-utslippene med 5,2 tonn per år (note 1).

LHT II er 7,5 kg lettere enn sine forgjengere, og øker dermed lastekapasiteten til en treakslet henger med 45 kg. Det innebærer en potensiell ekstra nyttelast på 2,7 millioner tonnkm./lastebil per år.

Det Østerrikske selskapet Zeller Transport deltok i tester (note 2) av det nye dekket, der resultatene viste en reduksjon på 3,7 % i drivstoffekostnader sammenlignet med dets forgjengere. Dette innebærer en innsparing på 3.313 Euro/lastebil per år.

Note 1: Basert på en kombinasjon av 315/70R22.5 LHS II styredekk, 315/70R22.5 LHD II drivdekk og 385/55R22.5 LHT II hengerdekk, med en drivstoffpris på 1,15 Euro per liter, kjørelengde på 200 000 km og et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 34 l/100km, sammenlignet med samme lastebil utstyrt med LHT+-dekk.

Note 2: I oktober, november og desember 2009 gjennomførte Zeller Transporte en test med 385/55R22.5 LHT II dekk på sine trailere. Deretter sammenlignet de drivstofforbruket med forbruket de hadde med 385/55R22.5 LHT+ trailerdekk i februar, mars og april 2010. Begge testperiodene gikk over 55 000 km. Styredekk og drivdekk var i begge periodene 385/55R22.5 LHS II og 315/70R22.5 LHD II. Resultatene viste at drivstofforbruket med de eldre dekkene var imponerende 33,41 l/100km. Men LHT II-testen oppnådde et enda mer imponerende resultat med 32,17 l/100km.

Powered by Labrador CMS