Elmia del 2
Salgssjef John Sigve Johnsen i Nor-Slep
Elmia del 2
Direktør Alf Ahdell (f.v.) og selger Vidar Halvorsen i Bussbygg
Elmia del 2
Torstein Magelssen i Volvo Truck Norway
Elmia del 2
Styreformann Anders Skipenes i Istrail og Leif Anders Skipenes, direktør for selskapets store fabrikk i Polen.
Elmia del 2

Elmia del 2

Elmia del 2

Godt norsk på Elmia

LASTBIL 2010: Volvo presenterte en verdenspremiere. Men også norske påbyggere er godt representert på den svenske stormessen med blant annet Nor-Slep, Bussbygg og Istrail.

Publisert

Kombinasjonen metangass (altså gass fra avfallsanlegg, eller skitgass som noen kaller det) og diesel kan bli en eksplosiv miljøteknologi for Volvo framover. Nå kommer den trolig også på langtransport.

Les mer om Elmia HER og HER. Messen avsluttes lørdag kveld.

Når man kombinerer to drivstoff er hybrid den rette betegnelsen, selv om de fleste da automatisk tenker elektrisk motor som den ene komponenten. Det er det ikke her.

13-liters langtransportmotor

- Det spennende med denne gassmotorløsningen er at man beholder dieselmotorens fordeler, forklarer Torstein Magelssen i Volvo Truck Norway. Vanlige gassmotorer for tunge kjøretøy er normalt gassmotorer bygget om med tennplugger for å få fyr på gassen.

Volvo beholder dieselkompresjonen og sprøyte inn små doser diesel som antenner – og som så får fyr på gassen. Fordelen er en forbedret virkningsgrad på 30 til 40 prosent i forhold til gassmotorer med tennplugger. Opp til 80 prosent av dieselforbruket kan erstattes med metan, men likevel kan man fylle kun diesel dersom ikke gassen er tilgjengelig.

Den nye motoren er en 13-liters langtransportmotor med 460 hester og 2300 newton. Volvo har allerede en 7-liters motor under uttesting med dette prinsippet, altså med tanke på urbane transportoppgaver.

Norske påbyggere i Sverige

Av de 400 utstillerne på Elmia er bare en beskjeden håndfull norske, men til gjengjeld er vår påbyggerindustri godt representert.

- Vi har vært representert i Sverige i 20 år, så for oss er det et klart viktig marked, forteller salgssjef John Sigve Johnsen i Nor-Slep. En populær storselger er ”lastvekselkjerren” (som svenskene kaller det) på Johnsens høyre side, som er 100 prosent utviklet i Sandefjord.

På standen til Bussbygg påtreffes både selger Vidar Halvorsen og direktør Alf Ahdell i godt humør.

- 25 prosent av vår produksjon går faktisk til Sverige, forteller de. Blant annet stiller de med en overlang thermotrailer rettet mot 25,25-segmentet.

Også hos Istrail ser de nå svært lyst på livet igjen.

- Vi er her for tredje gang, forteller styreformann Anders Skipenes, flankert av Leif Anders Skipenes, direktør for selskapets store fabrikk i Polen

- Etter en tøff periode med omstrukturering står vi igjen en sterk posisjon, og med stor produksjonskapasitet. Derfor posisjonerer vi oss for vekst og oppgang både i Sverige og Øst- Europa.

Og ute på odden mot Vättern samles stadig flere hårete showbiler seg til Nordic Trophy som avgjøres på lørdag.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS