Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010
Nye Vito 2010

Mercedes Vito facelift bildekarusell

Mens verden likevel venter på helelektriske Vito E-cell, er YrkesBil i Hamburg for å prøvekjøre nye Vito, nå med siste generasjon sparedieseler.

Publisert

HAMBURG: Det finnes viktigere biler i varebilsegmentet, men de som tar Mercedes Vito for å være en smågutt, går på en blemme.

Akkurat nå, rett før ny modell kommer ut, er Vito nummer 11 av alle varebilmodeller på registreringsstatistikken.

Av direkte sammenliknbare biler, ligger kun VW Transporter og Toyota Hiace foran. Vito utgjør alene 2,5 prosent av aller varebiler som er solgt i år.

OPPDATERT: Les prøvekjøringen av Vito her.

Da jeg gikk forbi en Vito på gaten før i dag tenkte jeg: Du verden så bra den ser ut, kan det være nødvendig for Mercedes å fikse på dette designet allerede?

Nå, på kveldstid i Hamburg, har jeg enda ikke sett den nye bilen vi skal kjøre i morgen, men jeg har fått pressemateriellet. Og fra bildene er det helt klart:

Nei, det har ikke vært nødvendig. Dette er fortsatt Vitoen vi kjenner sett utenfra. Fronten er freshet opp, ellers skal du være god for å se forskjell.

Les mer om alle de nye varebilene her.

Nytt på Vito er først og fremst gjerrigere motorer, forfinet chassis og bedre interiør med tanke på bilen som arbeidsplass.

De firesylindrede motorene yter hhv. 95 og 136 hester i Vito 113 CDI, og 163 hester i 116 CDI. Sammen med den nye ECO sekstrinnskassen, som er designet for et bredt turtallspekter (les langsteget kasse), skal forbruket og dermed CO2-utslippet være redusert i området 15 prosent i forhold til forgjengerne.

Men så har vi de gromme sakene da: V6ern i 122 CDI og 126 bensin. De yter henholdsvis 224 og 258 hester.

Sistnevnte med hele 340 newton, mye for en bensinbil, må jo være den perfecte get-away bilen. Kanskje derfor Mercedes ikke har oppgitt ytelsen fra 0 til 100 km/t som på de andre modellene?

Bilen har selvsagt fortsatt bakhjulsdrift som utgangspunkt, men kommer med permanent firehjulsdrift på de firesylindrede dieselutgavene med 136 og 163 hester og automatgir.

Også chassis og førermiljø skal være forbedret – vi får se i morgen.

Har du spørsmål om nye Vito, prøv å emaile meg på haakon@bilforlaget.no.

Powered by Labrador CMS