Iveco
Iveco
Iveco
Iveco
Iveco
Iveco
Iveco
Iveco

Ivecos drømmebil heter Glider

IAA HANNOVER: Det store samtaleemnet på den første IAA-dagen var at Daimler skulle kjøpe Iveco. Inntil Daimler sa at de ikke skulle kjøpe Iveco.

Publisert

Prosjektsjefen for Glider, Biagio Nicosia (bildet), er en gammel rev – og han lover oss at det skal komme en produksjonsserie som skal hete Glider. Men aller først:

I forrige uke hadde Fiat-sjefen, Sergio Marchionne, fått eiere og finansmarkedet til å gå inn for hans store plan, at personbil skulle skilles ut i en bit, og last og anlegg- og landbruksmaskiner i en annen.

Selvfølgelig ble det med en gang spekulasjoner om mulige fusjoner, og det tok ikke lang tid før verdenspressen – uten unntak uten kilde – fortalte at Daimler var klar til et oppkjøp av Iveco og Case New Holland.

La Repubblica, en av Italias store aviser, kunne sågar fortelle at tyskerne hadde budt 9 milliarder for den delen, men Fiat vil ha 11,5! Og tyske Management Magazine kunne fortelle at Andreas Renschler, Daimlers styremedlem med ansvar for de tunge, var klar til å forhandle med italienerne. For tyskerne skulle det i første rekke dreie seg om å styrke posisjonen i Sør Europa.

Og så ødelegger Daimler hele showet ved å si at ”Vi er ikke i samtaler med Iveco om noe”.

Men det ble jo moro for det. Da jeg endelig kom til Iveco standen glemte jeg å be om kommentarer til utsalgs-ryktene. I stedet måpte jeg over deres Glider. En konseptbil slik man som regel bare ser på personbilutstillinger – men da har de en tidel av dette volumet (og antakelig bare en tidel så stort budsjett også).

Prosjektsjefen, Biagio Nicosia, er en gammel rev – og han lover oss at det skal komme en produksjonsserie som skal hete Glider. Og han fortalte at dette første konseptet skal utsettes for en rekke kundeklinikker fra oktober og utover. Samtidig skal det bygges en annen utgave, med et annet utseende og med en drivlinje som fungerer. Begge to utviklet hos Fiats egen R&D senter og med en profilert Iveco-designer, Pietro Cammardella som ansvarlig for utseendet – det hele bygget hos et Torino-firma som hete FS.

Og aldeles nydelig bygget. ”Vi har noen problemer” sa Nicosia og viste meg en sprekk i lykteglasset. ”Men du vet hvordan det er. Vi kan jo ikke ha produksjonskvalitet i slike, så her er det bare trukket termoplast. Det skal bli bedre i virkeligheten”.

Sammenliknet med den andre store fremtids-figuren i Hannover, MANs stylingforslag som vi har fortalt om før på yrkesbil.no, er jo dette nesten en komplett bil. MAN-modellen er bare er klump som er frest ut fra digitale tegninger – i MANs eget studio forresten.

Glider mangler bare bagateller som motor og transmisjon og slike ting for å kunne fungere. Førerplassen forteller helt klart hva dette dreier seg om, fremtidens komfortable kontor for langveistransportører. Med en såpass glup detalj som at dashbordet klapper sammen når bilen står parkert, for å få bedre plass i hybelen.

Her er det kapittel på kapittel om innhenting av energi, om økt effektivitet, om lav rullemotstand, om hypereffektiv arkitektur, om avanserte materialer – men alt det avanserte er rett rundt hjørnet, og Nicosia forteller at det han egentlig er prosjektsjef for, det er ikke noen vanvittige drømmebiler, men en serie landeveisbiler som både Iveco og kundene skal tjene penger på og med om noen år.

”Derfor er det ikke fantasi vi driver med her”, sier han. ”Dette er faktisk helt ned på jorden”.

Jeg har en sterk følelse av at vi kommer til å følge dette prosjektet tett fremover, både på nett og i bladet.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS