IAA Mercedes
IAA Mercedes
IAA Mercedes
IAA Mercedes
IAA Mercedes
IAA Mercedes
IAA Mercedes
IAA Mercedes
IAA Mercedes

Her er høstens Mercedes-nyheter

Actros-variantene Black og White Liner kaprer størst oppmerksomhet, men nye Atego har allerede blitt neste års lastebil. Og så har vi bremsene, da.

Publisert

HANNOVER: Selv om ikke en messe som IAA alltid klaffer med lansering av de aller heftigste nyhetene, er det alltid et godt sted å skaffe seg oversikt over de mange smånyhetene som kontinuerlig triller fram.

Hos Mercedes er det i høst tre ganske forskjellige nyheter som kaprer om oppmerksomheten.

Godt for øyet

Og det er ikke tvil om at Edition-utgavene av Actros vekker mest oppsikt hos et kresent messepublikum. Dette er heftig stæsjede utgaver av Mercedes store trekkbil.

Utvendig snakker vi om slående lakkering med to brede striper, krommede speilhus, ståldetaljer i trappetrinn og lyktehus, samt LED-kjørelys.

Innvendig bugner det av skinn i seter, paneler og ratt, og som kompletteres med delikate trepaneler i vinduskarm og dashbord.

Les flere saker fra IAA:

Dessuten er utstyrslisten ganske heftig, med det meste av elektroniske hjelpemidler og ekstra airbags, diverse aerodynamiske paneler og Dura Bright hjul.

Actros Edition skal etter det vi forstår kun lages i et antall av 500, så dette blir neppe biler man ser mange av på norske veier.

Ekstreme bremser

Nytt på Actros er dessuten andre generasjon av bremsesystemet Active Assist. Disse radarassisterte bremsene reagerer nå også på objekter i veibanen som står helt stille – som for eksempel en stillestående kø.

Radarene skanner veibanen i avstand 7 til 150 meter foran bilen, og dersom de oppdager mulig fare, gir de sjåføren varsling i tre trinn:

  • først med varsel i displayet
  • deretter med lydsignal
  • og til slutt med å bremse bilen

Systemet fungerer i hastigheter mellom 8 og 88 km/t. Forskjellen fra tidligere et at de da kun reagerte på kjøretøy som kjørte saktere foran bilen.

Årets bil er Atego

Mercedes mellomstore bil Atego kommer nå i ny utgave, eller kraftig oppgradert utgave, litt avhengig av hvem du spør.

Utvendig er designet kraftig inspirert av Actros. Innvendig har førermiljøet fått kraftig oppdatering gjennom både en rekke praktiske endringer, som multifunksjonsratt, og diverse designforbedringer

På motorfronten er det fortsatt et bredt utvalg: Det starter på 129 og ender på 286 hester gjennom 7 trinn, og alle skal kunne kombineres med et start/stop-system.

Et vesentlig poeng for årets lastebiljury er at Mercedes nå starter produksjon av hybridmotorer til bilen.

I følge Mercedes er de også først til å tilby magnetretarder i denne klassen. Systemet veier bare 39 kilo.

Les også: En anti-Mercedes fra Mercedes

Tips YrkesBil på haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS