-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her er høstens Mercedes-nyheter
Actros-variantene Black og White Liner kaprer størst oppmerksomhet, men nye Atego har allerede blitt neste års lastebil. Og så har vi bremsene, da.
HANNOVER: Selv om ikke en messe som IAA alltid klaffer med lansering av de aller heftigste nyhetene, er det alltid et godt sted å skaffe seg oversikt over de mange smånyhetene som kontinuerlig triller fram.
Hos Mercedes er det i høst tre ganske forskjellige nyheter som kaprer om oppmerksomheten.
Godt for øyet
Og det er ikke tvil om at Edition-utgavene av Actros vekker mest oppsikt hos et kresent messepublikum. Dette er heftig stæsjede utgaver av Mercedes store trekkbil.
Utvendig snakker vi om slående lakkering med to brede striper, krommede speilhus, ståldetaljer i trappetrinn og lyktehus, samt LED-kjørelys.
Innvendig bugner det av skinn i seter, paneler og ratt, og som kompletteres med delikate trepaneler i vinduskarm og dashbord.
Les flere saker fra IAA:
- Ivecos drømmebil
- Superbus med måkevinger
- Bildekarusell fra åpningsdagen
- Den elektriske yrkesbilmessen
Dessuten er utstyrslisten ganske heftig, med det meste av elektroniske hjelpemidler og ekstra airbags, diverse aerodynamiske paneler og Dura Bright hjul.
Actros Edition skal etter det vi forstår kun lages i et antall av 500, så dette blir neppe biler man ser mange av på norske veier.
Ekstreme bremser
Nytt på Actros er dessuten andre generasjon av bremsesystemet Active Assist. Disse radarassisterte bremsene reagerer nå også på objekter i veibanen som står helt stille – som for eksempel en stillestående kø.
Radarene skanner veibanen i avstand 7 til 150 meter foran bilen, og dersom de oppdager mulig fare, gir de sjåføren varsling i tre trinn:
- først med varsel i displayet
- deretter med lydsignal
- og til slutt med å bremse bilen
Systemet fungerer i hastigheter mellom 8 og 88 km/t. Forskjellen fra tidligere et at de da kun reagerte på kjøretøy som kjørte saktere foran bilen.
Årets bil er Atego
Mercedes mellomstore bil Atego kommer nå i ny utgave, eller kraftig oppgradert utgave, litt avhengig av hvem du spør.
Utvendig er designet kraftig inspirert av Actros. Innvendig har førermiljøet fått kraftig oppdatering gjennom både en rekke praktiske endringer, som multifunksjonsratt, og diverse designforbedringer
På motorfronten er det fortsatt et bredt utvalg: Det starter på 129 og ender på 286 hester gjennom 7 trinn, og alle skal kunne kombineres med et start/stop-system.
Et vesentlig poeng for årets lastebiljury er at Mercedes nå starter produksjon av hybridmotorer til bilen.
I følge Mercedes er de også først til å tilby magnetretarder i denne klassen. Systemet veier bare 39 kilo.
Les også: En anti-Mercedes fra Mercedes