Vegavgift for lastebiler utredet

Finansdepartementet melder ingen snarlig endring for vegavgift på lastebiler, men at de fortsetter utredning. Full GPS-registrering av tid og sted er vurdert.

Publisert

I utredningen, som er offentliggjort på hjemmesidene til SINTEF og Finansdepartementet, er det skissert fem ulike tekniske løsninger:

  • Manuell rapportering av kilometer
  • Automatisk rapportering av kilometer
  • Automatisk rapportering av kilometer, tid og sone
  • Automatisk rapportering av kilometer, tid og sted
  • Automatisk rapportering av kilometer, tid og sted og tilbakemelding til fører

De to første alternativene er minimumsløsninger, som ikke gjør det mulig å differensiere avgiften etter tid og sted.

Alternativ 3 gjør det mulig å registrere hvor langt et kjøretøy har kjørt innenfor en sone, men kan ikke gi opplysninger om hvor i sonen og til hvilke tidspunkt.

De to siste alternativene tar i bruk GPS, og gir derfor mulighet for en veiavgift basert på detaljerte data om kjørt distanse, og hvor og når kjøringen har funnet sted.

GPS-overvåket betaling

I alternativ 4 sendes alle data til operatørens sentralsystem som beregner de veiavgiftene som skal betales. I alternativ 5 skjer beregningen av veiavgift i kjøretøyenheten, og føreren får fortløpende melding på et display.

Utredningen konkluderer med at det er teknisk mulig å innføre en treffsikker veiavgift for tunge kjøretøy, og at en slik avgift kan gi samfunnsøkonomiske gevinster sammenlignet med dagens avgiftssystem med dieselavgift og vektårsavgift for tungtransporten.

Foreløpige beregninger fra utredningen viser at en slik omlegging for tunge kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn vil gi effektivitetsgevinster i form av bedre trafikkflyt og mindre utslipp. Effektivitetsgevinstene anslås til i størrelsesorden 150-220 millioner kroner årlig.

Men det skjer ikke enda, nei. Konklusjonen fra Finansdepartementet er: Finansdepartementet vil i første omgang be om uttalelser fra de berørte etatene før en går videre med en konkret utredning. Samtidig vil departementet se an utviklingen og framdriften av arbeidet med innføring av veiavgift i land som blant annet Danmark og Nederland.

Veibruksavgift på drivstoff som før

I budsjettet for 2011 blir det heller ikke gjort endringer i avgiftsgrunnlag eller satser på veibruksavgiftene utover ordinær prisjustering. Dette innebærer at halv avgiftssats for bruk av biodiesel beholdes inntil videre.

Tabell fra statsbudsjettet

Veibruksavgift på bensin, kr/liter

2010

forslag 2011

prosentendring

Svovelfri 7

4,54

4,62

1,8

Lavsvovlet 8

4,58

4,66

1,7

Veibruksavgift på autodiesel, kr/liter

Svovelfri 9

3,56

3,62

1,7

Lavsvovlet 10

3,61

3,67

1,7

Biodiesel

1,78

1,81

1,7

7) Bensin som har et svovelinnhold på 10 ppm eller lavere.

8) Bensin som har et svovelinnhold mellom 10 ppm og 50 ppm.

9) Diesel som har et svovelinnhold på 10 ppm eller lavere.

10) Diesel som har et svovelinnhold på mellom 10 ppm og 50 ppm.

CO 2 -avgift

2010

forslag 2011

prosentendring

Bensin, kr/liter

0,86

0,88

2,3

Naturgass, kr/Sm 3

0,43

0,44

2,3

LPG, kr/kg

0,65

0,66

1,5

Svovelavgift, kr/liter

0,075

0,076

1,3

Avgift på utslipp av NO X , kr/kg

16,14

16,43

1,8

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS