Enighet om nye lastebilavgifter

Samferdselsministerne i EU ble nylig enige om hvordan tunge kjøretøy skal avgiftsbelegges for veibruk og forurensing.

Publisert

I dag gjelder den såkalte Eurovignette, som er dagligbetegnelsen på EU-direktivet som regulerer hvordan tunge kjøretøys avgiftsbelastes bruk av vegnettet.

Eurovignette trådde i kraft juni 2006, og med juni 2008 som deadline for de enkelte medlemslandene til å inkorporere direktivet i lovgivningen.

Uenighet om Eurovignette

I Eurovignette ble det blant annet åpnet for at man fra 2012 kunne avgiftsbelaste kjøretøy over 3,5 tonn, mot 12 tonn som var (er) tidligere grense.

Grunnet uenigheter internt i EU, er det imidlertid betydelige deler av teksten i Eurovignette som ikke har vært ferdigstilt.

Spesielt gjelder dette avgifter som ikke bare går til å dekke kostnaden ved selve vegen, men som skal regulere trafikkflyt ved rushtid og hvordan stimulere til overgang til kjøretøy som forurenser mindre.

Les også: Vegavgifter for lastebil behandlet i statsbudsjettet

Dette er nytt per 15. oktober

Ifølge utkastet samferdselsministerne ble enige om 15. oktober, åpnes altså for at EUs medlemsland også kan ilegge lastebiler avgift for den luft- og støyforurensing de medfører, såkalt eksterne kostnader.

Det åpnes også for å differensiere avgiften for å ta hensyn til trafikken på forskjellige tider av døgnet. Bestemmelsen om differensiering er et kompromissforslag fra EU-formannskapet som erstatter Europakommisjonens forslag om rushtidsavgift.

De konkrete punktene er:

  • Kjøretøy som tilfredsstiller de strengeste utslippskravene skal ikke avgiftsbelastes for luftforurensing før tidligst fire år etter at kravene trådde i kraft. Euro 6-biler vil altså ikke få slik avgift før i 2018 (mens Euro 5-biler får det fra 2014).
  • Rushtidsavgift kan makismal variere med 175 prosent, og i maks fem timer per døgn.

Øvrige tekster i tidligere forslag er godtatt, som i praksis betyr blant annet:

  • Det åpnes for at myndighetene kan unnta biler under 12 tonn for slike avgifter dersom avgiften virker mot sin hensikt eller påfører overdrevne administrative kostnader.

Som vanlig tar det sin tid fra forslagene i EU er kommet på bordet til de vedtas og får praktisk effekt, men denne gang skulle det være altså være grunn til å tro at timingen er helt riktig for at Euro 5-biler faktisk blir avgiftsbelagt fra 2014.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS