-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo-sjefen går av
Sjefen for Volvo AB – lastebilprodusenten – Leif Johansson har informerte styret om at han akter å gå av i august neste år.
Når Leif Johansson takker for seg, langt ute i neste år, har han vært leder for verdens nest største lastebilprodusent i 14 år.
Johansson kom dit fra Electrolux i 1997 og noe av det første han gjorde var å selge personbildivisjonen til Ford.
Det skjedde i 1999 og Ford betalte solide 6,5 milliarder dollars for den fornøyelsen.
Johansson fortsatte med de tunge og gikk målbevisst inn for å bygge opp volum.
Ikke alle ideene hans var like velkommen – forsøket på å kjøpe opp Scania strandet EU mente de ville bli for store.
Men Renault, Mack, og til sist Nissan Diesel ble deler av Volvo-gruppen under Leif Johansson.
Etter at han kjøpte Samsungs anleggsmaskin-virksomhet er denne delen av Volvo nummer tre i verden etter Cat og Komatsu.
Les også:
Men han har også vist at han kan mer enn å ekspandere. Han tok tøffe beslutninger da krisen kom for ikke så mange kvartalene siden.
At virkemidlene hans ga resultater viser tredje kvartal i år klart: nesten 3 milliarder svenske kroner tjente de da, like mye som de tapte i tredje kvartal i fjor.
Han ga styret beskjed om at en avgang på 60-års dag i august neste år var passende, og sier at han ga beskjed i så lenge i forveien for å gi styret tid til å finne en passende etterfølger. Han ser ikke bort fra at han finner en jobb i en annen bransje etterpå.
Volvos styreformann, den tidligere Renault-sjefen, Louis Schweitzer sier at Leif Johansson har gjort en kjempejobb med å få Volvo inn blant de ledende tungbilprodusenter i verden.
- Jeg skulle ønske han hadde blitt enda litt lenger, men selvfølgelig er jeg nødt til å respektere hans beslutning” sier Schweitzer.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no