Spar penger på miljøvarebiler

Lavt CO2-utslipp betyr lavt dieselforbruk – og det betyr penger spart. Det er enorme forskjeller mellom varebilmerkene. Se rangering.

Publisert

I går kunne vi melde at over 80 prosent av alle varebilmodeller på markedet havner i rødfeltet på bilimportørenes nye miljømerking av biler.

Les om miljømerkingen og se verstinglisten her.

Nå har vi nye tall som viser at det faktiske gjennomsnittet for nye varebiler hittil i 2010 er et utslipp på 194 gram per kilometer. Kilde: OFV.

Det er en forsiktig bedring siden 2009 (snitt 201 gram, altså 3,5 % bedring). Det betyr likevel at gjennomsnittsbilen fortsatt er godt plantet i verstingfeltet på miljølisten.

Men nå vet vi jo at miljøbiten når alt kommer til alt er det som bekymrer mannen i gata minst. Pengene derimot.

194 gram betyr 0,73 liter/mil

Og da er vi inne på noe viktig: Omregnet til dieselforbruk (faktor 2,66) betyr det nemlig at den gjennomsnittlige varebilen bruker hele 0,73 liter per mil.

(Ja da, du er kanskje vant til at varebiler bruker literen eller mer, men i praksis bruker nye, store familiebiler i dag ned mot halvliteren. Det er en urimelig stor forskjell (som skyldes høyt fokus på CO2 i personbilsektoren over tid), og som nå vil gjøre betydelige utslag i et bilregnskap).

Flere varebilsaker på denne linken.

Dermed snakker vi ikke bare høyt utslipp, men samtidig om like høyt forbruk. Og hver dråpe belaster firmaregnskapet negativt. Eller hvordan hadde det passet deg å barbere dieselutgiftene med 30 prosent?

Bestinglisten forklarer downsizing

Under finner du listen over merker rangert etter lavest gjennomsnittutslipp. Husk at dette også er lik lavest gjennomsnittsforbruk.

Liste reflekterer selvsagt merkenes sammensetning av biltyper. Mercedes mangler for eksempel de minste bilene i varebilpaletten, og får svi for det (les gjerne testen av Overkassebilen her).

Men listen forklarer også markedets kraftige dreining mot mindre biler!

De største kanonene, VW og Toyota, er likevel langt nede på rødlisten.

Faktisk er Citroen alene om å kle et visst grønnskjær, som eneste varebilmerke under 160 gram i snitt per solgte varebil i 2010.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Per 20.12.2010 Hele 2009
Nr Merke Snitt CO2 Antall Snitt CO2 Antall
1 Citroen 159 2607 160 2128
2 Peugeot 164 2656 165 1992
3 Renault 166 334 168 422
4 Fiat 171 648 167 402
5 Opel 172 1135 176 996
6 Dodge 175 57 176 43
7 Ford 184 2725 194 2365
8 Volkswagen 184 7116 186 5342
9 Kia 196 5 235 360
10 Nissan 202 697 236 813
11 Mitsubishi 210 1304 221 969
12 Iveco 217 102 232 401
13 Hyundai 219 364 214 46
14 Isuzu 232 563 330 4
15 Ssangyong 233 196 218 619
16 Toyota 233 4642 238 4018
17 Mercedes 240 1198 245 1041
18 Mazda 244 42 244 121
19 Chrysler 247 2 247 17
20 Land Rover 251 150 261 128
21 Jeep 263 22 266 176
22 Chevrolet US 310 64 326 62
23 Cadillac 342 5
Snitt alle 194 201
Powered by Labrador CMS