Hvor nyttig er nyttebilen?

Alle vet at lastebiler og varebiler er nyttige. Eller hva?

Publisert

Nei - det er ikke like lett alltid å slå fast HVOR nyttig. Nå er redningen kommet i 2010-utgave.

Opplysningsrådet for Veitrafikken vet det meste om norske biler, veier, trafikk, og økonomi forbundet med disse elementene.

En gang i året samler de essensen av det de vet og utgir det i A4-format, 170 sider var det i år, og med et utstyr som fremdeles ikke akkurat viser hvor langt Microsoft er kommet når det gjelder å omdanne regneark til attraktive grader.

Men akkurat det er ikke viktig. Det som betyr noe er innholdet, og at det er enkelt å finne frem i. Alle som har brukt ”Bil og Vei” tidligere vil kjenne seg igjen med en gang.

Det er kommet noen nye tabeller, spesielt i den internasjonale avdelingen.

Og det er kommet et helt nytt, spennende kapittel, som skal følge utviklingen av veienes kvalitet i Norge. (I Aust Agder og Hordaland har 22 prosent av nye fylkesveier en kurvatur på under 250 m.

I Møre og Romsdal, Rogaland og Sogn og Fjordane har 13 prosent av riksveiene (ikke TERN) stigning større enn 5 prosent).

Les mer om:

Men ellers kan man lese alt om bestand og nyregistreringer – også med lang historikk, om utvikling av dieselpriser, og at trekkvogner kjørte i snitt 68.000 km i fjor, ned fra en topp i 2007 på nesten 75.000.

At godstransport med bil til Norge fra utlandet de siste tre årene har gått ned, målt i tonnkilometer får vi vite, samtidig som vi ser at innenlands godstransport på vei bare øker og øker og er nå dobbelt så stor som i 1990.

Det er selvfølgelig umulig å komme inn på hele innholdet her. Det burde være nok å si at enten du er interessert i transport, eller du synes det er nyttig med kunnskaper om det du holder på med så er dette et obligatorisk hjelpemiddel.

Bare ring Opplysingsrådet på 24111230 og bestill et eksemplar.

Vet du om noe spennende for yrkesbilnæringen? Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS