Varebiler i fem divisjoner

Salget i 2010 ga en rekke knallharde varebilkamper. Peugeot vant andredivisjon. Fiat (bildet) gikk mest fram av alle topp 13.

Publisert

2010 var ble et godt varebilår. Totalt ble det solgt 24 prosent flere biler enn i 2009.

Og dette er en veldig sunn vekst, for med en sluttsum på 29.040 biler er markedet dermed i praksis oppe på gjennomsnittet for de siste 10 år.

Ser vi på tabellen med merkefordelingen er det ingen store overraskelser. VW har gjort et knallår, som ventet ganske tidlig. Toyota et greit år med forutsetningene som ligger i modellparken.

Og Peugeot har all grunn til å juble for et svært godt arbeid, og som har brakt merket opp på den gjeve tredjeplassen.

MEN: Ser man litt nøyere på merketabellen, og grupperer de merkene som jobber på samme nivå – ja da kommer fightene tydeligere fram. La oss dele dem i naturlige divisjoner:

5. divisjon, 23 biler mellom 12. og 13.

356-379 biler. Det ble Hyundai som med snau margin tok overtaket på Renault. Men det er nok likevel liten trøst for koreanerne, som med en kraftig nedgang fra 619 til 379 biler. Dermed rykket de ned fra 4. til 5. divisjon. Men også Renault har hatt en traurig sesong, med 19 prosent nedgang i voksende marked.

4. divisjon, 125 biler skiller tre merker

Nissan tok divisjonsseieren foran Fiat med 38 biler i ledelse. Men også det er en fattig trøst, når man taper volum i et voksende marked. Fiat tok derimot et saftig byks framover, med en framgang på 64 prosent kontra 2009. Og fra samme eiere: Også Isuzu gjorde et knallår, på tredjeplass i fjerdedivisjon, med 609 biler, opp 52 prosent fra året før.

3. divisjon, Mercedes tapte for Mitsubishi

I totalregnskapet for varebiler er det en liten hemsko for det tyske stjernemerket at man mangler de små, hendige bilene som er så populære for tiden. Dermed tapte man markedsandel i 2010, og divisjonsseieren gikk til Mitsubishi som kunne glede seg over kraftig framgang i 2010. Mens Opel beholdt 3.divisjonsplassen.

2. divisjon, Peugeot tok stikket

Med en framgang på 47,8 prosent kuppet franskmennene fra Lørenskog divisjonsseieren foran Ford og Citroen. Hoppet fra 5. til den attraktive 3. plassen på totaloversikten er imponerende, men det er all grunn til å fortsette å jobbe hardt, for det skiller under 200 biler fra topp til bunn i divisjonen. Og også Citroen har bedret resultatet sitt mer enn gjennomsnittet.

1. divisjon, eller skal vi kalle det superdivisjonen, VW?

Over hver fjerde varebil fra 2010 er en Volkswagen. Og selv om det et respektabelt antall med nær 5000 Toyota-varebiler på veien i 2010, ligger det nesten en divisjon under tyskerne. VW Caddy har alene solgt 3226 biler, som ville rukket til en 3. plass på totalstatistikken som eget merke.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Plass

Merke

2010 antall

Markedsandel i %

Endring fra 2009 i %

1

Volkswagen

7 403

26,5

38,2

2

Toyota

4 779

17,1

18,9

Plass

Merke

2010 antall

Markedsandel i %

Endring %

3

Peugeot

2 949

10,5

47,8

4

Ford

2 838

10,1

20,0

5

Citroen

2 759

9,9

29,5

Plass

Merke

2010 antall

Markedsandel i %

Endring %

6

Mitsubishi

1 398

5,0

44,3

7

Mercedes

1 251

4,5

18,0

8

Opel

1 153

4,1

15,6

Plass

Merke

2010 antall

Markedsandel i %

Endring 2009

9

Nissan

729

2,6

-11,3

10

Fiat

662

2,4

64,3

11

Isuzu

609

2,2

51,9

Plass

Merke

2010 antall

Markedsandel i %

Endring fra 2009 i %

12

Hyundai

379

1,4

-38,8

13

Renault

354

1,3

-18,6

Powered by Labrador CMS