-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
65 prosent opp i Tyskland
Statistikken viser at produksjonen av biler over 6 tonn økte kraftig i 2010.
Tyskland er viktig både som nyttebilprodusent og nyttebilmarked. Fjorårstallene var gode. Det eneste minustegnet på tysk nyttebilstatistikk finner vi ved bussene.
Og desembertallene viser en kraftig økende trend.
Registreringstallene
Det er biler over 6 tonn som øker mest, med 65 prosent i desember og 20 prosent akkumulert.
Samlet ble det registrert 73.690 biler over 6 tonn, mens nyttebiler totalt endte på litt over 282.000 enheter.
Bussvolumet endte på 5.220 enheter, det er en nedgang på 7 prosent, mens nedgangen i desember var på hele 18 prosent.
Les også:
Produksjonstallene
Er også på vei tilbake til gamle høyder. Totalt ble det produsert 354580 nyttebiler i Tyskland i fjor – det er en fremgang på 45 prosent i forhold til det elendige 2009.
Biler under 6 tonn økte med 38 prosent. Biler over 6 tonn med 65 prosent – men for denne siste gruppen viste desembertallet en økning på hele 120 prosent.
Også her ligge bussene etter, med minus 11 prosent for hele året og minus åtte for desember isolert.
Høyere eksport
Dette betyr naturlig nok at også eksporten har økt. Totalt med 53 prosent, til 242470 enheter. Bare busseksporten trekker ned, med minus 15 prosent.
Eksporttallene for de lette nyttekjøretøyene økte med 51 prosent i 2010, mens hele 71.000 tunge nyttekjøretøy ble sendt ut av landet – det er en fremgang på 67 prosent.
VDA, sammenslutningen av tyske bilprodusenter, sier at ordreinngangen er god og ser ikke bort fra at man snart er tilbake på tallene fra 2008 og de andre gode årene.