-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ford med start-stop i varebil
Ford oppdaterer motorrekken for små varebiler (og store personbiler) med både en liten, smart gjerrigknark og en deilig bamsediesel med automatgir
S-Max og Galaxy er de to personbilene Ford per i dag tilbyr også med grønne skilter.
Nå kommer det to nye motorvarianter som er høyst interessante enten du tenker drivstofføkonomi (og innkjøpspris) eller saftig kjørekomfort.
1,6-liter 115 hk og start-stop
Fra februarproduksjonen kommer begge bilene med innstegsmotoren 1,6-liter Duratorq TDCi med 115 hester og Ford Auto-Start-Stopp som standard.
Med 270 Nm dreiemoment mellom 1750 og 2500 omdreininger er 1,6-literen tilsynelatende en effektiv liten tass.
- Med dette dreiemomentet er det mulig å bruke en så liten dieselmotor til å kjøre selv store biler på en mer enn hensiktsmessig måte - og med meget lavt drivstofforbruk, mener Rolf Deges, som er sjefsingeniør for Fords biler i denne klassen.
- Vi har gode erfaringer med denne motoren i våre mindre personbiler, og har kalibrert oppsettet tilpasset større og tyngre kjøretøy
Blant Fords imponerende ECOnetic Technologies i dette systemet finner vi dessuten det morsomme begrepet ”aktiv grill”.
Fordelen er uansett et kraftig senket drivstofforbruk kontra 2-literen og dermed CO2-utslipp. Minste motor i S-MAX og Galaxy er nå nede på 0,52 liter på mila og 139 gram CO2 per km. Og det bør gi prisfordeler.
1,6-literen uten start stopp bruker 20 prosent mer diesel (0,62 liter/mil), og koster i dag fra 275.000 kroner inkl. mva, som betyr 220.000 kroner ekskl. mva.
Sterk og automatgirkomfortabel
Er det først og fremst en kjøremaskin du trenger, kan du imidlertid også glede deg.
Begge bilene får nå Durashift 6-tronic automatgir til 2,2-liter Duratorq TDCi-motoren med 200 hester
Dreiemoment ligger på 420 Nm i områder 1750-3000 omdreininger – og med 450 Nm tilgjengelig ved forbigående overlading.
Men automatgir med momentomformere behøver ikke å bety hysterisk høyt forbruk heller: For en Ford S-Max med dette drivverket er drivstofforbruket 0,71 liter per mil, som gir et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 189 g/km.