-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Slutt for Toyota Hiace
En epoke er over. Det er nå klart at Toyota Hiace forsvinner fra det norske markedet.
Dagens Toyota Hiace er ikke godkjent etter utslippsnormen Euro5. Og det er et krav for alle nye biler fra 2012.
Den norske importøren har nettopp informert sine forhandlere om at det heller ikke er planer om verken en oppgradering til Euro 5 – eller at det finnes planer om en etterfølger.
Dermed er det altså slutt på Hiace-importen per 1. januar 2012. De siste bilene for salg i Norge blir produsert i Japan i oktober.
Toyota Hiace har vært en av tidenes mest solgte varebiler i Norge. Bilen har vært produsert siden 1967 - og det er nå importert 110.000 slike biler til Norge.
På verdensbasis har salget av Hiace gått stadig tilbake. I Europa har bilen de siste årene stort sett bare vært solgt i Norge, Finland og noe i Irland. Norge har vært det største markedet.
Les også:
- Garantioversikten for varebiler
- Overkassebilen – Mercedes Vito testet
- Varebilseksjonen yrkesbil.no/varebil
Toyota/Lexus har planer for en rekke nye personbilmodeller. I kampen om ingeniører til å utvikle og teste nye biler taper altså Hiace. Den ofres for utvikling av nye personbiler.
Det kan imidlertid fortsatt komme andre varebiler. Norske forhandlere har fått beskjed om at de i løpet av 2011 vil få flere detaljer om Toyotas nyttekjøretøyer.
Og forhandlerne ønsker seg utvilsomt også en mindre varebil som kan konkurrere med VW Caddy, Citroen Berlingo og Peugeot Partner.
Toyota vil imidlertid fortsette med SUVen Landcruiser og pickupen Hilux som varebiler, mens varebilversjonen av Verso fases ut.
Det ruller nå rundt 66 000 Hiace på norske veier. I fjor ble det registrert 2882 nye biler. Planen er i år å øke antallet til 3055 solgte Hiacer.