-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hengersalget stabilisert
HENGERE OVER 16 TONN: Hengere med skap utgjør fortsatt 25 prosent av markedet, men innslaget av semitrailere har gått ned fra 55 til 45 prosent.
Antall registrerte hengere over 16 tonn falt enda mer dramatisk under finanskrisen enn antall lastebiler.
I 2007 ble det registrert nær 2700 hengere. I 2010 var tallet 1100 hengere, altså 60 % tilbake.
Det kan likevel synes som om bunnen er nådd også i dette markedet. Fra 2009 til 2010 var reduksjonen kun 2,4 prosent – og det er love å håpe at kurven snur i 2011.
Interessant er det dessuten å se på sammensetningen av hengermarkedet. Henger med skap er fortsatt en slager, og tar både i 2009 og 2010 sine 25 prosent av markedet.
Les også:
En markant endring har imidlertid skjedd med innslaget av semitrailere. I 2007 og 2008 tok semier av forskjellige typer over 50 prosent av markedet. I 2009 og 2010 har de tilsynelatende stabilisert seg nede rundt 45 prosent (se nederste tabell med segmentoversikt).
Bildekarusellen over er for øvrig fra november i fjor da Närko kunne gratulere daglig leder Jomar Standnes, Standnes Transport AS med nye fem flotte Volvo trekkvogner og Närko skapsemier på Volvos anlegg i Sandane. De fornøyde sjåfører er i tillegg til Standnes Alf Roger Søvde, Erik Jacobsen, Magne Ivar Undeland, Dan Jonny Kolsrud, og Karsein Feet.
Mest positiv utvikling skjer innen krokløft på henger. Det er ikke de helt store volumene, men mens denne varianten hadde en segmentandel på 0,5 prosent i årene 2007 til 2009, steg andelen til 2,6 prosent i 2010.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Påbyggtype hengere | År og antall |
|
| |
Over 16 tonn |
|
|
|
|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Trekkvogner/dolly | 1 | 5 | 3 | 0 |
Skap | 738 | 676 | 283 | 276 |
Dumper | 426 | 351 | 153 | 141 |
Tank | 118 | 146 | 72 | 60 |
Krokløft | 11 | 11 | 6 | 29 |
Containerløft | 47 | 39 | 10 | 12 |
Tipp | 66 | 47 | 36 | 29 |
Fast plan, avtagbar kran | 427 | 362 | 155 | 201 |
Tømmer | 32 | 28 | 14 | 4 |
Annet spesialpåbygg | 822 | 640 | 398 | 351 |
Totalt | 2688 | 2305 | 1130 | 1103 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Segmentandel prosent | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Trekkvogner | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 0,0 |
Skap m/u bakløfter | 27,5 | 29,3 | 25,0 | 25,0 |
Dumper | 15,8 | 15,2 | 13,5 | 12,8 |
Tank | 4,4 | 6,3 | 6,4 | 5,4 |
Krokløft | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 2,6 |
Containerløft | 1,7 | 1,7 | 0,9 | 1,1 |
Tømmer | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 0,4 |
Annet spesialpåbygg | 30,6 | 27,8 | 35,2 | 31,8 |
Semitrailer | 54,2 | 51,0 | 45,4 | 46,3 |