Lett forvirring om busskabotasje

Skal utenlandske turbussers virksomhet i Norge begrenses til 30 dager av gangen?

Publisert

Det slår Aftenposten fast i en artikkel i økonomiseksjonen i dag.

Norske busselskaper skal ha fått gjennomslag for kravet om at utenlandske turbussers virksomhet i Norge begrenses til 30 dager av gangen, og maks 45 dager på et år.

Mon det. Informasjonen i artikkelen samsvarer med et høringsbrev sendt ut fra Samferdsels-departementet 10. januar, med høringsfrist 4. februar.

Men websiden til Samferdselsdepartementet melder intet nytt utover høringsbrevet. Og det samme bekrefter departementets pressevakt på telefon.

Og blant de mange høringsinstansene som er bedt om å gi sine innspill, er det ganske sikkert krefter som ønsker både kraftigere og mildere innstramminger enn det departementet legger opp til i sitt forslag.

Det normalt godt orienterte nettstedet bussmagasinet.no opplyser at blant annet at Yrkestrafikkforbundet har bedt om en formulering som bringer persontransportkabotasje mer i harmoni med godskabotasjereglene.

Helt konkret foreslår forbundet: Maks tre tilfeldige oppdrag på syv dager. Maksimalt opphold på 15 dager sammenhengende og maks 30 dager på et år.

For utfordringen med utenlandsk turbusskjøring har hittil vært et upresist regelverk. Det har vært lov med midlertidig kabotasje – uten at begrepet midlertidig er nærmere presisert.

Resultatet har i følger NHO Transport gitt norske turbilselskaper 50 prosent redusert omsetning. Organisasjonen applauderer derfor departementets forslag på 30 dager/45 dager, som for øvrig er inspirert av tilsvarende regulering i Frankrike.

LES OGSÅ: ORGANISERT KABOTASJEKRIMINALITET?

Men departementet er i sitt høringsskriv også bekymret for prisstigning i turbussbransjen som følge av innstrammingen, med de følger det får for reiselivsnæringen.

Til det er det jo grunn til å spørre om departementet har fått med seg diverse organisasjoners argumentasjon, blant annet fra Norges Lastebileier-Forbund:

Utenlandske aktører driver i stor grad med diesel kjøpt i land med lavere avgifter enn de norske, med systematisk unnlatelse av å betale bompenger, og de betaler sine sjåfører på nivået vi i Norge kaller sosial dumping.

Det antydes en mer konkret utgreiing utpå vårparten. Så er da hovedønsket for alle parter at saken skal være avklart i tide til tubussesongen starter i mai.

Powered by Labrador CMS