EU har vedtatt varebil-CO2

EU-parlamentet har banket kommende CO2-krav for varebiler. Også rushavgift for tunge kjøretøy er et hakk nærmere gjennomføring.

Publisert


EU-parlamentet vedtok i går offisielt de nye CO2-kravene for lette kommersielle kjøretøy, altså varebiler.

Med en gradvis innføring gjennom 2014 til 2016, skal bilprodusentene i 2017 ha maksimalt 175 gram CO2 per kilometer som gjennomsnittsutslipp på varebiler.

Innen 2020 er målet 147 gram i gjennomsnitt.

Og det er et stykke å gå. YrkesBil har tidligere påvist at det knapt finnes en varebil i dag som møter disse kravene – og at varebiler flest ligger i rødfeltet av ny miljømerking.

LES VAREBIL-CO2 HER.

Lastebilavgifter på vei

EU-rådet vedtok mandag denne uken sin innstilling til direktivutkastet som endrer Eurovignettdirektivet, regelverket som danner rammene for avgiftslegging av tyngre kjøretøy på europeiske veier.

Hensikten med direktivutkastet er å begrense forurensing og trafikkorker. I sitt innspill legger Rådet til rette for at medlemslandene kan ilegge lastebiler en ny avgift for eksterne kostnader.

De vil også kunne tilpasse infrastrukturavgiften til å ta hensyn til trafikkorker. Direktivet skal nå til andregangs behandling i Europaparlamentet.

LES DETALJERT TIDLIGERE YB-SAK: Enighet om nye lastebilavgifter

Powered by Labrador CMS