-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Scania-service inkluderer sjåføren
Personen bak rattet er kanskje viktigste faktor for et lønnsomt lastebilregnskap. Nå inkluderer Scania service på sjåføren i sitt nye totalkonsept Ecolution.
Scania Norge holdt miljøkonferanse i forrige uke, et faglig sterkt program med mange aktører og drøyt 200 deltagere fra lastebilbransjen fordelt på to dager.
Blant flere nyheter kunne kommunikasjonsdirektør John Lauvstad presentere et avansert nytt konsept for service og oppfølging med både miljø- og lønnsomhetsfokus. Det henger jo tross alt sammen.
Navnet Ecolution er riktignok kjedelig.
Derimot er det særdeles spennende at Scania har gått til det skrittet å integrere sjåføren i konseptet, som del av totalpakken, med regelmessig oppfølging fra 4 til 12 ganger i året.
Forklaringen er enkel: Av alle de faktorene i et (noenlunde velholdt) kjøretøysett som har størst påvirkning for forbruket, og dermed lønnsomheten, er sjåføren uten sammenlikning den som har størst betydning.
Og opplæring er bra. Det er bare det at kunnskapen svinner etter hvert. Den må vedlikeholdes og oppdateres - og det er nettopp det Scania nå introdusere som del av kjøretøyets komplette pakke.
Det høres logisk ut. Og Scania setter det altså i system.
Ecolution-konseptet tar først for seg valg av det 100 prosent riktige kjøretøyet til behovet, hvorav ikke minst drivstofftype er vesentlig.
Vanlig diesel? Biodiesel B30? Etanol? Gass?
Hver av de overnevnte drivstofftypene har sin egen plass i den overordnede Ecolution-logoen som bilen merkes med. Det markerer også at hver av drivstofftypene har sitt eget tilpassede oppfølgingsprogram.
Så følger føreropplæring rundt teknologien spesifikt, og hvordan utnytte den mest mulig.
Men – dette er ikke en engangsaffære. Fører følges også opp på samme måten som bilen skal ha service. Avhengig av nivå og kompetanse fra 4 til 12 ganger i året.
Konseptet har en normal vedlikeholds- og reparasjonsavdeling.
Men i tillegg har det en oppfølgingsmodul som sørger for å optimalisere lavt forbruk – dvs. alt fra kontroll og tilpassing av lufttrykk, kontroll av aksler og justering av aerodynamiske komponenter (spoilere mm). Herfra kommer samtidig en komplett miljørapport.
- For det kan dere bare venne dere til med en gang, påpeker Lauvstad til lastebileierne i salen. – Fremover blir kravet til miljørapporter på oppdragene bare tøffere og tøffere.