Lastebilprodusent utfordrer Facebook

Et nytt globalt internettsamfunn, Worldtrucker, kan i prinsippet erstatte Facebook for lastebilsjåfører. Volvo står bak.

Publisert

Volvo Trucks lansert nylig nettsamfunnet Worldtrucker. Målet er å gjøre det til verdens største nettsamfunn for lastebilsjåfører

– Vi vet at lastebilsjåfører har sterk yrkesstolthet. Worldtrucker handler om å dele denne lidenskapen for lastebiler og livet på veien, sier leder for Worldtrucker, Paula Kühnel.

En besøk på Worldtrucker viser oss en relativt konvensjonell og enkel nettsamfunnside. Bilder av lastebiler er i fokus – og diverse grupper og forum med lastebil som fellesnevner.

Framgangsmåten er enkel: Man logger seg inn, oppretter profil – og så finner du de fleste ”vanlige” funksjonene du gjerne er vant med på face eller andre nettsamfunn.

Så langt så vel. Og så lenge interessene utelukkende handler om lastebil og kontakt med andre lastebilinteresserte, da er det jo helt perfekt.

Problemet oppstår først om man trenger Facebook også, for eksempel fordi man har andre interesser enn bare lastebil. Da må man altså tåle å logge seg på to steder, ha to profiler, oppdatere to steder…

SPØRSMÅLET man kan stille er selvsagt om ikke Worldtrucker-konseptet hadde vært smartere å opprette innenfor de rammene og den infrastrukturen face allerede representerer?

Du kan se Volvos Worldtrucker her

Og Scania Norge på Facebook her

Volum av brukere er selvsagt ekstremt viktig. I følfge Volvo har nettsamfunnet trukket til seg nesten 10.000 medlemmer i løpet av utviklingsperioden. Lokale samfunn er etablert i ti land.

Og allerede fra begynnelsen ble det besluttet at Worldtrucker skulle være åpent for alle som er interessert i lastebil, uansett hvilket merke de selv kjører. Volvo Trucks som selskap skal holde en lav profil

Les også:

Volvo på iPad

– De fleste transportselskaper har ulike merker i sin flåte, og alle sjåfører skal føle seg like velkomne, sier Paula Kühnel.

– Vi har ennå ikke sett noen konkurrent som matcher vårt oppsett, og vi tror vi har sjansen til å bli lastebilsjåførers førstevalg over hele verden, sier Paula Kühnel. En norsk språkversjon lanseres senere.

Powered by Labrador CMS