-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
NLF sier nei til miljøbompenger
Alle er i mot bompenger, når man må betale selv. Men NLF-neiet understreker egentlig et mye verre problem – for NLF.
Vegdirektoratet har nå på høring utkast til bestemmelse om tidsdifferensiering av bompenger i vegloven §27.
Hensikten er at lokale myndigheter enkelt kan øke bompengetakstene i tilfeller som akutt luftforurensing – uten å spørre Stortinget hver gang.
Luftforurensing i flere store norske byer er tidvis så akutt, at en eller annen form for begrensing av veitrafikken ansees som nødvendig. Bompengeøkning er en kvikkfiks.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever imidlertid i sitt høringssvar til Vegdirektoratet at lastebiler IKKE skal omfattes av tidsdifferensierte bompenger.
NLF-argumentene er tiltaket ikke vil gi mindre lastebiltrafikk – bare til økte transportkostnader. NLF viser til at det er transportkjøperen som bestemmer når og hvor lastebilene kjører.
Tiltaket vil derfor ikke ha noen påvirkning på luftforurensingen fra lastebilene, hevder NLF.
Men dermed har NLF også i klartekst beskrevet – og akseptert – det som er transportbransjens største problem:
Transportørene klarer ikke å få transportkjøperne (som i siste instans egentlig er Ola og Kari Forbruker), til å betale det transporten koster.
Transportbransjens problem er derfor heller ikke bare et bransjeproblem, men et samfunnsproblem.
Og i dette tilfellet gir det seg utslag i et omdømmeproblem. Essensen av høringssvaret er at det virker som om lastebileierne ikke er interessert i å bidra til å løse miljøproblemer.
Dersom bransjen hadde hatt orden på selvfølgeligheter som at fluktuerende utgifter som drivstoff og bompenger belastes transportkjøperen – da hadde ikke dette vært et problem!
Da kunne NLF til og med tilatt seg å applaudere Vedirektoratets forslag som en smart og smidig miljøløsning – og den kan jo faktisk bidra til bedre arbeidforhold (mindre kø) for transportørene.