NLF sier nei til miljøbompenger

”Alle” er i mot bompenger, når man må betale selv. Men NLF-neiet understreker egentlig et mye verre problem – for NLF.

Publisert

Vegdirektoratet har nå på høring utkast til bestemmelse om tidsdifferensiering av bompenger i vegloven §27.

Hensikten er at lokale myndigheter enkelt kan øke bompengetakstene i tilfeller som akutt luftforurensing – uten å spørre Stortinget hver gang.

Luftforurensing i flere store norske byer er tidvis så akutt, at en eller annen form for begrensing av veitrafikken ansees som nødvendig. Bompengeøkning er en kvikkfiks.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever imidlertid i sitt høringssvar til Vegdirektoratet at lastebiler IKKE skal omfattes av tidsdifferensierte bompenger.

NLF-argumentene er tiltaket ikke vil gi mindre lastebiltrafikk – bare til økte transportkostnader. NLF viser til at det er transportkjøperen som bestemmer når og hvor lastebilene kjører.

Tiltaket vil derfor ikke ha noen påvirkning på luftforurensingen fra lastebilene, hevder NLF.

Men dermed har NLF også i klartekst beskrevet – og akseptert – det som er transportbransjens største problem:

Transportørene klarer ikke å få transportkjøperne (som i siste instans egentlig er Ola og Kari Forbruker), til å betale det transporten koster.

Transportbransjens problem er derfor heller ikke bare et bransjeproblem, men et samfunnsproblem.

Og i dette tilfellet gir det seg utslag i et omdømmeproblem. Essensen av høringssvaret er at det virker som om lastebileierne ikke er interessert i å bidra til å løse miljøproblemer.

Dersom bransjen hadde hatt orden på selvfølgeligheter som at fluktuerende utgifter som drivstoff og bompenger belastes transportkjøperen – da hadde ikke dette vært et problem!

Da kunne NLF til og med tilatt seg å applaudere Vedirektoratets forslag som en smart og smidig miljøløsning – og den kan jo faktisk bidra til bedre arbeidforhold (mindre kø) for transportørene.

Powered by Labrador CMS