Toyota Hiace leder salget

Etter tre salgsmåneder i 2011 er gode gamle Hiace fortsatt mest solgte varebil i Norge med firehjulsdrift.

Publisert

Oppgangen i varebilsalget fortsatte i mars, dog med noe redusert styrke i forhold til årets to første måneder.

Totalt er det registrert 8300 varebiler etter årets tre første måneder. Det er 26 prosent mer enn på samme tid i fjor, mot 30 prosent for en måned siden.

Det viser ferske tall fra OFV.

Topp tre merker

Volkswagen, Toyota og Ford ligger alle foran både fjoråret og den generelle veksten.

Merke

1. VW 30,8 % markedsandel, 28,3 prosent vekst

2. Toyota 16,0 % markedsandel, 40,9 prosent vekst

3. Ford 9,5 % markedsandel, 32,5 prosent vekst

For VW sin del presterer de fleste modellene greit nok, men det er Touran som virkelig redder oppsiden i forhold til i fjor.

VW har solgt 484 Touraner i år – og som er ren utklassing av andremann i segmentet, Peugot 5008, med 41 biler!

Les også: Duell mellom Touran og 5008

Toyota er på sin side helt og holdent prisgitt pengemaskinen Hiace. Det er solgt 833 Hiacer, som er dobbelt så mye som alle de andre Toyota-modellene til sammen!

Av Hiacene er andelen firehjulstrekkere 94 prosent, eller totalt 786 biler, som gjør det til Norges suverent mest populære firehjulstrekker varebil så langt i år.

Les også: Toyota Hiace i Arctic Trucks-versjon

Ford gjør det bra både med Connect og Transit

Mercedes i 4x4-støtet

4. til 6. plass: Her ser vi at både Peugeot, fjorårets komet, og Citroen sliter litt med å leve opp til fjorårets prestasjoner. De henger derfor noe bak forventede markedsandeler.

Merke

4. Peugeot 8,5 % markedsandel, 13,3 prosent vekst

5. Citroen 7,6 % markedsandel, -0,3 prosent vekst

6. Mercedes 5,9 % markedsandel, 72,2 prosent vekst

Begge merkene er ganske så prisgitt prestasjonene til sine små varebiler Partner og Berlingo. Partner selger brukbart, mens Berlingo sliter litt nå.

Mercedes er derimot godt i siget, som ventet med effekten av at nye Vito tar for seg i markedet.

Og imponerende er det også at 4x4-andelen av Vito så langt er hele 72 prosent, hvilket ikke minst betyr at Mercedes får omsetning på dyre varebiler…

Les også: Test av nye Mercedes Vito 4x4

Nissan imponerer

7. til 10. plass: På de neste fire plassene er det Nissan som virkelig utpeker seg, med nesten 80 prosent salgsvekst. Både Navara, NV200 og Pathfinder er med på å dra opp tallene.

Merke

7. Opel 4,3 % markedsandel, 15,6 prosent vekst

8. Nissan 3,1 % markedsandel, 79,2 prosent vekst

9. Mitsubishi 3,1 % markedsandel, -10,2 prosent vekst

10. Fiat 2,4 % markedsandel, 12,2 prosent vekst

Av disse fire er det etter vårt skjønn Fiat som har sterkest potensial for å løfte seg utover våren, når markedet for øynene opp for nye Doblo.

Som kuriosa kan det nevnes at det er solgt 52 varebiler som IKKE går på diesel så langt i år. Herav 30 fra VW, fordelt på 1 Transporter og 29 Caddyer.

Kilde alle tall: OFV

Powered by Labrador CMS