-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hard jobbing for små biler
- Det er helt andre kunder vi skal ha tak, forklarte regionsansvarlig Tom Parker da Volvos andre lastebilkaravane i 2011 kastet loss i går.
Volvos 10 til 16-tonnscaravane åpnet i går sin Sør-Norge-runde fra Volvo Truck Center i Drammen.
Nå er det strengt tatt 12 til 16-tonnere Volvo fokuserer på, men vi skriver 10 til 16 da det er det segmentet vi har offisielle registreringstall for.
Og det er tøffe mål, og antagelig like hardt arbeid, som ligger foran Volvos lastebilselgere den kommende måneden.
Målet er enkelt: Å bli markedsleder i dette segmentet også, med 25 % av totalen.
Lite, men viktig segment
Det kan kanskje virke litt rart at Volvo legger såpass store ressurser i et såpass lite segment. De to foregående årene er det solgt 170-180 biler årlig, og kanskje stiger det til 220-250 biler i år. Ergo utgjør det relativt få biler selv for segmentlederen.
Les også:
- Men for det første er Volvos organisasjon og servicenivå avhengig av at vi har et høyt antall biler ute i markedet, og da teller hver enkelt bil, forklarer Parker.
- For det andre ser vi at dette er ofte kan være kunder som starter i det små, men som på sikt vokser i transportbransjen. Dem er det viktig for oss å fange opp fra starten av.
Utfordrer selgerne
Dessuten presiserer Parker at de typisk 10-16-tonns kundene skiller seg kraftig fra kjøper av de store Volvo-bilene ved at det ikke foreligger på langt nær så klare og lojale merkebindinger til Volvo.
- Mens det for kjøpere av de store bilene er viktig hva slags merkepreferanse sjåføren har, spiller det liten rolle for 10-16-tonnskundene. Denne gruppen kjøper bil som redskap i driften, og da spiller det lite rolle hvilke merke som står i grillen i forhold til hva det koster å anskaffe og drifte bilen.
- Dermed er det en ekstra utfordring for selgerne både å finne kundene, og å overbevise hvorfor Volvo er det riktige.
6-8 biler på tur
Det er en fin range Volvo har med seg rundt denne gangen, med FL, FE, FM og FMX med varierende konfigurasjoner (komplett billiste og reiserute under).
Naturlig nok er det Volvos ferdigbiler med skap og bakløfter det uansett kommer til å selges flest av.
For kunder med andre påbyggsbehov er det antagelig likevel en god anledning til å fundere over hvilke løsninger som kan passe til akkurat deres behov.
Og det er alltid en øyeåpner å kjenne hvor forskjellig to tilnærmet like biler likevel kan være å kjøre.
En stump FL 260 hk I-Sync med kran og kort plan forandrer seg til rene limousinen med 290-motor, lang akselavstand og stort skap. Den avgjørende ingrediensen er selvsagt luftfjæring foran på skapbilen.
Følgende biler er med:
Volvo FL 260 hk, I-Sync, m/VDL krokløft
Volvo FL 260 hk, I-Sync, m/HST liftdumper
Volvo FL 260 hk, I-Sync, m/ARKA plan og Effer kran
Volvo FL 240 hk, I-Sync, m/ARKA skap og bakløfter
Volvo FL 290 hk, I-Sync, m/PLS skap og bakløfter
Volvo FE 340 hk, 4x2, manuell girkasse, Maur tipp
Volvo FM 410 hk, 6x2, I-Shift, m/VDL krokløft
Volvo FMX 370 hk, 6x2, I-Shift m/HST sakselift
Følgende steder besøkes;
Volvo Truck Center Drammen, 26. – 27. april
Volvo Truck Center, Oslo, 28. – 30. april
Wist Last & Buss, Trondheim, 2. – 4. mai
Wist Last & Buss, Molde, 5. mai
Wist Last & Buss, Ålesund, 6. – 7. mai
Trucknor Hordaland, Bergen, 9. – 10. mai
Trucknor Rogaland, Sandnes, 12. – 13. mai
Trucknor Kristiansand, 16. mai
Trucknor Arendal, 18. mai
Volmax Vestfold, Sandefjord, 20. – 22. mai
Volmax Østfold, Råde, 24. – 26. mai