Nye Mercedes Citaro er lansert

YrkesBil var på plass ved verdenslansering av Mercedes-Benz Citaro II, det vil si andre generasjon av Europas kanskje mest brukte bybuss.

Publisert

MANNHEIM, TYSKLAND: Med en generasjonslevetid på 10-15 år er ikke nylanseringer hverdagskost i bussbransjen. Byen Mannheim, som ligger en liten times kjøring sør for Frankfurt, er likevel relativt blasert i så henseende.

Skal vi tro den godeste Andreas Renschler som sto for avdukingen av bussen, og som for øvrig er Daimlers absolutte toppsjef for lastebiler og busser, så var det i Mannheim bussen som fenomen først gang så dagens lys i 1895.

Og den dag i dag er Mannheim-fabrikken ikke bare sentrum for Mercedes bussproduksjon, det er også her motorene til alle Mercedes store nyttekjøretøy foregår. Alt fra Atego-motorene, via den nye verdensmotoren for Fuso og opp til den nye Euro 6 verdensmotoren for nye Actros.

Venter høy vekst

Og det var en optimistisk Renschler som sto på podiet foran drøyt 150 bussjournalister.

- For buss har det riktignok globalt vært et svakt første halvår i 2011, medga han. – Men vi venter et kraftig oppsving i salget andre halvår. Forventet totalproduksjon er 40.000 enheter, som er godt over sluttallet for 2010.

Som målestokk for de store tallene kan vi minne om at det totale bussmarkedet i Norge er på drøyt 1000 busser i et godt år. Ifølge Renschler er dessuten de lange prognosene gunstige for bussprodusenter.

- Globalt er det stipulert en dobling i lokal kollektivtransport de neste 10 årene. Allerede i dag har buss 46 prosent andel av dette. Og det meste tyder på at buss vil ta brorparten av den veksten som kommer.

Renschlers argumenter for veksten dette er også klare:

· Buss er det mest trafikksikre transportmiddelet vi har i verden.

· Buss er det mest CO2-vennlige transportmiddelet vi har per transportert person – med bare en tredjedel av hva tog slipper ut.

· Dessuten er det ekstremt fleksibelt med tanke på infrastruktur.

Mercedes leder an

For Daimler og Mercedes egen del var Renschler like optimistisk rundt produkter, kompetanse og markedsposisjonering.

- Vi har den mest komplette produktlinjen, vi har den høyeste busskompetansen, og vi kan trekke på hele konsernets brede kunnskapsbase og distribusjon, påpeker han.

Konkret peker han på at ingen andre leverandører har like mange alternative drivlinjer på veien som Mercedes allerede har, med bla. 3200 hybridbusser – og en hydrogenløsning.

Og sammen med lastebilsektoren jobbes det med å åpne nye markeder – som med Bharat Benz i India, mens man i Russland planlegger å integrere salsdivisjonen Evo Bus med Kamaz MB Trucks Vostok.

- Daimler er udiskutabel verdensleder i bussektoren i dag - og nye Citaro er det viktigste våpenet vi har for å sikre denne posisjonen også de neste 10 årene, avsluttet Renschler, før han lot teppet falle.

Helt nye Citaro

Ja, for det var tross alt bussen vi var kommet for å se. Og som helt ny konstruksjon er det mye spennende å dvele ved. Det er utviklingssjefen for buss, Rickard Averbeck som presenterer for oss. Her er høydepunktene:

Utvendig design er preget av en lett avrunding av alle kanter og hjørner på den tradisjonelle ”skoesken” en bybuss tross alt er og må være.

Mest markante effekt får man av de lavt trukne vindusflatene – koblet med mandelformede frontlykter og ”smilefjes” i fronten. Men også effekter som 3D-design av hjulbuer er med på å heve inntrykket.

OBS! Hekken på bussen er så godt som uendret – mens man venter på Euro 6. Når Euro 6-motoren kommer, kan vi vente oss større endringer.

Innvendig er bussen selvsagt preget av den nye sjåførplassen, som både er hevet til en høyere posisjon og betraktelig mer stilren. Men alle detaljer er bearbeidet på nytt, med blant annet en åpnere ”gate” ned gjennom det nyutformede interiøret.

Det høye sikkerhetsnivået er en annen viktig faktor. Mercedes hevder dette er første bybuss med ESP (antiskrens) som standard. Ikke fordi bybussene skal kjøre fortere, men fordi det er et system som kan være til hjelp på vått og glatt føre, selv i lave hastigeheter.

Også den forbedrede rullesikkerheten er Mercedes stolt av. Nye Citaro tilfredsstiller strengere krav som innføres i 2014. Slike sikkerhetskrav betyr som regel at man må ty til mer robuste materialer og dermed høyere vekt, men gjennom en rekke tiltak, som tynnere vinduer, er egenvekten på bussen likevel redusert.

Og for å møte utfordringen med mer vekt som følge av Euro 6-motor, kanskje hele 300 kilo ekstra i hekken, er blant annet batteriene flyttet fram og under den opphøyde sjåførplassen.

Betydelig innsats er også lagt i å finne smartere løsninger på utfordringer i hverdagen, ikke minst en robust liten ”krasj-sko” i hardplast, som tar mot støtet fra en typisk fortauskantdult, og som er lett og billig å skifte.

- Og ikke minst har vi gjort vårt aller ytterste for å forbedre kvalitet og oppfølgingssystemet etter leveranse, understreker Richard Averbeck.

- For vi skal være helt ærlige på at det ikke gikk helt smooth da vi introduserte første generasjon Citaro, med diverse småproblemer som gikk ut over driftssikkerheten.

- Men vi har lært, og har dyp-testet absolutt alle detaljer ved kjøretøyet. Jeg kan love toppkvalitet fra aller første buss som triller ut herfra, sier Averbeck

Informasjonssjef for Mercedes nyttekjøretøy hos den norske importøren Bertel O. Steen, Olav-Kåre Thingwall, opplyser at norske kunder vil få tilgang til nye Citaro tidlig i produksjonen. Foreløpig er det imidlertid ikke er levert anbud i Norge som omfatter Citaro II.

Powered by Labrador CMS