Buss på defensiven

Tolker vi registreringsstatistikken bokstavelig, er salget av busser i forsiktig tilbakegang. Størst motstand er det markedsleder Volvo som har møtt.

Publisert

Rett skal være rett: Statistikken over registreringer av nye busser er den som minst av alle er egnet for projisering av prognoser.

Anbudssystemet til kollektiv ruteproduksjon, med store kjøretøyvolumer i en enkelt kontrakt, gjør at man en måned til neste kan få ”ville” hopp i statistikken.

Foreløpig er Volvo fortsatt klar segmentleder for store busser, mens Mercedes er konge blant minibusser.

Men summerer vi bussene i alle klasser, er det Mercedes som kan smile bredest, med 166 busser mot Volvos skarve 92 busser…

Les også: Her er nye Citaro, Europas kanskje mest populære bybuss

Segment over 25 sitteplasser – totalt 218 biler, 3 % tilbakegang fra 2010

Volvo er fortsatt klar markedsleder i buss, med 42 % segmentandel, men det er 44 % tilbakegang i forhold til i fjor. Det er først og fremst Mercedes som ypper seg, med 22 % andel, men også MAN, Iveco og Scania er på hugget.

Segment 18-25 sitteplasser – totalt 13 biler, 24 % tilbakegang fra 2010

I et minisegment som faller ytterligere har Iveco kapret 92 % segmentandel! Kun Mercedes byr på motstand, og har solgt den eneste bilen fra andre merker så langt.

Segment under 18 sitteplasser – totalt 151 biler, 7 % tilbakegang fra 2010.

Mercedes har stålkontroll i minibussmarkedet, med 78 % segmentandel. Peugeot kan notere 150 % framgang på 2. plass 10 % segmentandel. VW, Fiat, Ford og Iveco vaker i sivet med en liten håndfull biler hver.

Les også: Lastebil - de tyngste øker mest

Powered by Labrador CMS