-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lastebiler kjører selv i kø
20 prosent av alle lastebilulykker skjer i køsituasjoner. Både Volvo og Mercedes åpner for at lastebilene kan kjøre selv i kø.
- Hvor langt kan bilen kjøre på egen hånd? spurte jeg da Mercedes denne uken lanserte nye Actros.
Bilen kan nemlig leveres med cruisekontroll og avstandsradar som fungerer helt ned til 0 km/t.
Jeg har foreløpig ikke fått noe utdypende svar.
Antagelig er det heller ikke noe ”problem”. Systemet er vel kjent og vel fungerende i personbil. Men i personbiler er det ganske lite sannsynlig at man forlater førerplassen annet enn for å gå ut av bilen. Det er for vanskelig å flytte seg rundt i bilen.
Kjent teknologi i nye omgivelser åpner imidlertid nye muligheter.
For i den luksuriøst utstyrte Gigaspace-hytta på nye Actros – med sitt nye SoloStar Consept (luksus for en sjåfør) kan det vel bli høyst fristende å sette seg over i ”loungen” på høyre side når køen kryper bedøvende sakte mot horisonten? Og la bilen passe seg selv?
Omtrent slik jeg har fotografert Mercedes Trucks toppsjef Hubertus Troska på bildet under, her i nye Actros med SoloStar Consept.
Ergo kan det være greit å ha en sensor som forsikrer bilen om at det faktisk sitter en våken person i førersetet – ikke bare en bag med skittentøy.
Se bilder fra Actros lanseringen her.
Nå viser det seg at Volvo jobber aktivt med et hjelpesystem for sjåføren i slike køsituasjoner. Automated Queue Assistance (AQuA), heter det på engelsk, og har til hensikt å kunne overta for sjåføren i saktegående kø.
AQuA er nylig demonstrert i Gøteborg i sammenheng med HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport), som er et EU-støttet program for å utvikle intelligent samspill mellom kjøretøy.
- Systemet trenger mer utvikling, så det er nok en stund til vi ser systemet på veien, sier Volvos ”sikkerhetssjef” Carl Johan Almqvist.
Han opplyser at AQuA-systemet bruker et kamera for å forsikre seg om at det sitter en våken person bak rattet.
- Og det er alltid et spørsmål om hvorvidt vi i det hele tatt får brukeren til å stole på og føle seg komfortabel med slike systemer, legger han til.