Lastebiler kjører selv i kø

20 prosent av alle lastebilulykker skjer i køsituasjoner. Både Volvo og Mercedes åpner for at lastebilene kan kjøre selv i kø.

Publisert

- Hvor langt kan bilen kjøre på egen hånd? spurte jeg da Mercedes denne uken lanserte nye Actros.

Bilen kan nemlig leveres med cruisekontroll og avstandsradar som fungerer helt ned til 0 km/t.

Jeg har foreløpig ikke fått noe utdypende svar.

Antagelig er det heller ikke noe ”problem”. Systemet er vel kjent og vel fungerende i personbil. Men i personbiler er det ganske lite sannsynlig at man forlater førerplassen annet enn for å gå ut av bilen. Det er for vanskelig å flytte seg rundt i bilen.

Kjent teknologi i nye omgivelser åpner imidlertid nye muligheter.

For i den luksuriøst utstyrte Gigaspace-hytta på nye Actros – med sitt nye SoloStar Consept (luksus for en sjåfør) kan det vel bli høyst fristende å sette seg over i ”loungen” på høyre side når køen kryper bedøvende sakte mot horisonten? Og la bilen passe seg selv?

Omtrent slik jeg har fotografert Mercedes Trucks toppsjef Hubertus Troska på bildet under, her i nye Actros med SoloStar Consept.

Ergo kan det være greit å ha en sensor som forsikrer bilen om at det faktisk sitter en våken person i førersetet – ikke bare en bag med skittentøy.

Se bilder fra Actros lanseringen her.

Nå viser det seg at Volvo jobber aktivt med et hjelpesystem for sjåføren i slike køsituasjoner. Automated Queue Assistance (AQuA), heter det på engelsk, og har til hensikt å kunne overta for sjåføren i saktegående kø.

AQuA er nylig demonstrert i Gøteborg i sammenheng med HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport), som er et EU-støttet program for å utvikle intelligent samspill mellom kjøretøy.

- Systemet trenger mer utvikling, så det er nok en stund til vi ser systemet på veien, sier Volvos ”sikkerhetssjef” Carl Johan Almqvist.

Han opplyser at AQuA-systemet bruker et kamera for å forsikre seg om at det sitter en våken person bak rattet.

- Og det er alltid et spørsmål om hvorvidt vi i det hele tatt får brukeren til å stole på og føle seg komfortabel med slike systemer, legger han til.

Powered by Labrador CMS