Engelien ny norsk Volvo-sjef

Sjefsbyttet i Volvo gikk tilsynelatende smertefritt. Salgsdirektør Erik Engelien har nå rykket opp til administrerende direktør på permanent basis.

Publisert

Etter åtte år i sjefsstolen meldte Per Ragnar Johansen avtreden som toppsjef for Volvo Norge i slutten av april i år. Les saken her.

Kun kort tid etter fikk daværende salgsdirektør Erik Engelien oppgaven å styre skuta til ny permanent løsning var på plass.

Etter det YrkesBil erfarer, kom det tidlig signaler fra store deler av ”gølvet” i Volvo-organisasjonen om Engelien var en mann mange ønsket seg også permanent.

Og allerede 8. juli kom pressemeldingen om at slik ble det.

Erik Engelien er 48 år og bosatt i Aurdal i Varldres. Han begynte i Volvo-virksomheten i 1994 – etter seks år i Scania - og har deretter hatt stillinger som regionssjef, salgsdirektør og markedsdirektør.

Les også om en annen ny toppsjef i Volvo: Olof Persson

Engelien har teknisk utdannelse fra Forsvaret, komplettert med merkantil utdannelse han har tatt parallelt med yrkeskarrieren.

Stillingen som administrerende direktør i Volvo Norge AS innebærer i følge Volvos pressemelding at han blir totalansvarlig for Volvo–virksomhetene i Norge.

Det innebærer både importvirksomheten av lastebiler (inkludert datterselskapet Volvo Finans vil vi tro) og ledelse av Volvos egen forhandler, Volvo Truck Center, som har 7 anlegg i Østlandsområdet.

For evt. usikre lesere kan vi presisere at ansvaret IKKE omfatter Volvo Aero eller Volvo Maskin eller Volvos personbiler. Imidlertid er Volvo Pentas norgeskontor (båt- og marinemotorer) formelt organisert under Volvo Norge AS.

Det er tilsynelatende en organisasjon i bra shape Engelien overtar. Etter finanskrisen har det tatt tid for omsetningen å hente seg inn igjen, og 2010 endte faktisk ørlite ned fra 2009, med totalt 675 millioner.

Driftsresultatet på 62 millioner i 2010 (altså nesten 10 prosent), er imidlertid kraftig opp fra kun 17 millioner i 2009.

Salget av lastebiler er også på fin tur oppover, selv om Volvo fortsatt etter første halvår 2011 mangler en håndfull biler på å ta tilbake lederposisjonen fra erkekonkurrentene Scania.

Totalt er det per 11. juli 17 biler Volvo mangler for å slå Scania (alle klasser over 3,5 tonn). Kompenserer vi for at Scania kun selger store biler, er gapet i klassen over 16 tonn litt større, med 46 biler i differanse per 30. juni.

Så spørs det om Engelien får nok i lønn fra Volvo da?

Konkurrenten Scania har de siste årene vært råest på lederlønn, med 2,3 millioner i 2010 (for øvrig kraftig ned fra 2009). Volvo betalte på sin side ”kun” 1,55 millioner i 2010.

FØLG YRKESBIL HER, NYHETSBREV HVER MANDAG.

Powered by Labrador CMS