-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
150 millioner i skuffer og skap
Norske varebiler innredes for alt fra 5 000 til 250 000 kroner.
Men totalverdien av norsk varebilomsetning er likevel ikke enkel fastslå.
Fra bransjehold ble det i fjor antydet at norsk varebilinnredning beløper seg til 120-130 millioner i året – og rundt 40.000 kroner i snitt per bil.
I år ser vi både betydelig økt varebilsalg og økende fokus på gevinstene ved sikker og god innredning. Dermed kan nok bransjen totalt regne med minst 150 millioner i omsetning i 2011.
Men hey, får vi tallene til å stemme? I år går det alt å dømme ut 35 000 nye varebiler i Norge.
Og når aktører i markedet antyder at de fakturer i snitt et sted rundt 25-40 000 kroner per innredning. Det skulle bli nærmere en milliard?
Skille bud- og reolbiler
- Skal du regne sånn må du først skille ut den delen av markedet vi betegner som ”reolbiler”, altså biler som brukes av montører og håndverker av alle slag. Kort sagt små og store kassebiler.
Videre peker Austad på at man av disse også må skille ut andelen går til bud- og postkjøring, og som ikke har samme innredningsbehov. Selv angir Austad snittverdien for bilinnredning til sine kunder til 25.000 kroner eks mva.
- Vi leverer for alt fra 5 til 250 000 kroner, men snittet ligger rundt 25 000. Og tar du 150 millioner fordelt på 25 000 kroner per bil, da ender du opp med rundt 6000 biler med bilinnredning? konkluderer han nesten litt spørrende.
- Det er uansett morsomt å regne på dette, for markedet på bilinnredning er ikke lett å fastsette. Det jeg synes er aller mest spennende er jo at vår omsetning vokser dobbelt så fort som veksten i varebilsalget…
Würth gikk først inn i bilinnredningsmarkedet for snaut fire år siden, med merket ORSYmobil, og har så langt vokst til en omsetning på rundt 25 millioner i året.
- Vår ambisjon er ganske enkelt å bli den best likte og etter hvert største. Men vi har i hver fall 3-4 store gode konkurrenter i det norske markedet, og det er flere aktører som omsetter for over 20 millioner.
Tett på kundene
Selv mener Austad at suksessfaktorene for ligger på to felt: For det første er Würth-organisasjonen fra før en sterk merkevare med utstrakt kontakt med varebilkundene i flere andre sammenhenger For det andre har de satset kraftig på egne selgere av bilinnredning i de største byene.
- Vi drar på kundemøtene selv og har med demobilene. Det blir veldig godt mottatt. Akkurat nå er vi derfor kanskje sterkest på de mellomstore kundene.
Men vi jobber nå også med de virkelig store, og her er det nok like viktig å ha gode relasjoner til importørleddene, sier Austad,blant annet i referanse til den ferske storkontakten mellom RSA og montørgiganten Relacom.
Et knippe andre store innredningsaktører
Toolpack, www.toolpack.no
Easypack, www.easy-pack.no
Sortimo as, www.mysortimo.no
NSI Innredninger, www.nsi.as
Etac as, www.bott.no